Wprowadzenie produktów na zagraniczne rynki
Wprowadzenie produktów na zagraniczne rynki
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
18 października wystartuje kolejny nabór w programie dotyczącym sfinansowania kosztów wprowadzenia na nowe zagraniczne rynki produktów i usług przez firmy reprezentujące Polskę Wschodnią. Działalność musi być prowadzona na obszarze jednego z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Dofinansowanie kosztów wprowadzenia produktów i usług na nowe rynki zagraniczne dla przedsiębiorców z Polski Wschodniej. Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą dostać nawet 800 tysięcy złotych na opracowanie strategii eksportowej i inne usługi doradcze związane z ekspansją zagraniczną, jak również zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy sfinansowania udziału w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych.
Internacjonalizacja MŚP to działanie realizowane cyklicznie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW), pozwalające na uzyskanie dofinansowania na rozwój działań eksportowych, co znacząco ułatwia umiędzynarodowienie działalności. Głównym celem konkursu jest udzielenie wsparcia mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP) planującym rozwój działalności eksportowej. Poddziałanie ukierunkowane jest na promowanie polskich marek produktowych przy zaangażowaniu przedsiębiorstw posiadających produkt (wyrób lub usługę) konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym. Promocja realizowana jest poprzez opracowanie nowego modelu biznesowego i wdrożenie działań w nim przewidzianych.
Polscy przedsiębiorcy, mimo pandemii, odważnie próbują swoich sił poza granicami Polski. Obszar związany z eksportem i importem jest coraz silniejszy. Według danych GUS z 2020 roku, na przekór pandemii, Polska odnotowała wzrost eksportu o 2,8%. Potencjał widzą też firmy MŚP, co pokazują chociażby poprzednie edycje konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Dotychczas we wszystkich zorganizowanych edycjach, zgłosiło się do niego ponad 1250 przedsiębiorców, a do dofinansowania rekomendowano dotąd ponad 500 wniosków.
Internacjonalizacja sektora MŚP na zagraniczne rynki
Jeżeli chodzi o internacjonalizację, obecnie rola wiodąca bez wątpienia przypada firmom sektora MŚP. Z jednej strony są to firmy na tyle duże, że mogą sobie pozwolić na dokonywanie dość ryzykownych i wymagających inwestycji, jakimi niewątpliwie są inwestycje do internacjonalizacji. Z drugiej strony firmy te nieustannie mogą się jeszcze rozwijać – mają więc potencjał, który doskonale można wykorzystać wchodząc na zagraniczne rynki.
Internacjonalizacja MŚP może przebiegać na kilka odmiennych różnych sposobów. Po pierwsze można skupić się na powolnym i stopniowym wkraczaniu na zagraniczne rynki przy angażowaniu minimalnych środków finansowych. Proces ten odbywa się przy udziale eksportu pośredniego. Zaangażowanie podmiotów trzecich pozwala odciążyć głównego zainteresowanego i pozwolić na minimalizację ewentualnych zobowiązań wobec zewnętrznych instytucji finansowych. Należy jednak pamiętać, że taki wariant oznacza znaczne wydłużenie całego procesu w czasie i naraża przedsiębiorstwo na ataki konkurencji, która może je wyprzedzić w procesie zdobywania nowych rynków. Jako że firmy sektora MŚP wielokroć nie dysponują środkami pozwalającymi na intensywną internacjonalizację, konieczne jest skorzystanie z niezależnych źródeł finansowania. Najbardziej niepożądanym są różnego rodzaje kredyty, które bardzo łatwo mogą okazać się zgubne dla danej firmy. O ile ich otrzymanie jest stosunkowo proste, to należy pamiętać o ich dość wysokim koszcie. Chodzi nie tylko o odsetki, ale także różnego rodzaju prowizje, opłaty manipulacyjne i inne ukryte zobowiązania. W razie niepowodzenia internacjonalizacji taki kredyt bardzo często staje się gwoździem do trumny i sprawia, że konieczne jest ogłoszenie przez przedsiębiorstwo upadłości. Bardzo użytecznym w tej sytuacji wydaje się być rozwiązanie pośrednie polegające na pozyskaniu funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Szczególnie interesujące mogą tutaj okazać się programy unijne, które wyjątkowo duży nacisk kładą na rozwój przedsiębiorczości. Oczywiście należy pamiętać, że przygotowanie odpowiedniego wniosku wymaga czasu i wielu zabiegów, jednak całość tego przedsięwzięcia jest o wiele bardziej bezpieczna i nie pociąga za sobą tak daleko idących konsekwencji, jak to może to mieć miejsce w przypadku kredytu.
Jak łatwo można stwierdzić, istnieje wiele wariantów, jeżeli chodzi o internacjonalizację firm sektora MŚP. Oznacza to, że każda firma może zupełnie dowolnie wybrać scenariusz, który następnie będzie realizować zgodnie ze swoimi możliwościami. Należy jedynie przeprowadzić odpowiednią ocenę sytuacji, a następnie realizować kolejne etapy przyjętego scenariusza, by osiągnąć ustalony wcześniej cel.
Dla kogo?
Konkurs skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających siedzibę lub oddział na terenie Polski Wschodniej, w jednym z pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Przedsiębiorstwa muszą posiadać co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.
Dofinansowane projekty powinny wspierać przedsiębiorcę: w określeniu jego potencjału w zakresie umiędzynarodowienia, w przygotowaniu przedsiębiorstwa i jego oferty pod kątem eksportu oraz w aktywnym poszukiwaniu partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na wybrane rynki zagraniczne. Realizacja projektu powinna rozpocząć się najpóźniej do 6 miesięcy od złożenia wniosku, a sam projekt nie powinien trwać dłużej niż 24 miesiące.
Wysoki poziom dofinansowania
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 800 tys. zł (w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) lub 550 tys. zł (w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii), w tym:
- maksymalnie 30 tys. zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP;
- maksymalnie 100 tys. zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności;
- maksymalnie 100 tys. zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
Przy czym łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności nie może przekroczyć 150 tys. zł.
Maksymalna intensywność dofinansowania w przypadku pomocy de minimis wynosi 85 % kosztów kwalifikowalnych. Natomiast w odniesieniu do kategorii pomocy publicznej, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a i b maksymalna intensywność dofinansowania wynosi 50 % kosztów kwalifikowalnych.
Koszty kwalifikowalne w projekcie
Uzyskane wsparcie można przeznaczyć m.in. na pokrycie kosztów usług doradczych i innych usług związanych z internacjonalizacją działalności lub na sfinansowanie udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Wsparcie może być także przeznaczone na pokrycie kosztów nabycia środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych związanych z przygotowaniem oferty dla docelowego rynku zagranicznego.
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach działania zalicza się:
- koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących opracowania zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP obejmujących w szczególności:
- analizę możliwości eksportowych przedsiębiorcy poprzez zbadanie produktów przedsiębiorstwa, ocenę konkurencyjnej pozycji tych produktów oraz przedsiębiorstwa na wybranych rynkach zagranicznych, kompleksowe zbadanie uwarunkowań działalności, w tym barier wejścia na te rynki zagraniczne,
- wskazanie rynków docelowych wraz z uzasadnieniem (kluczem) wyboru, projekcją możliwości sprzedaży na tych rynkach zagranicznych, a także identyfikację potencjalnych odbiorców / kontrahentów na rynkach zagranicznych,
- analizę dotychczasowego modelu biznesowego przedsiębiorstwa wraz z propozycją zmian tego modelu pod kątem internacjonalizacji na wybranych rynkach zagranicznych
- wybór najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych (w tym wskazanie wydarzeń targowych, wystaw czy kierunków misji gospodarczych, oszacowanie budżetu działań promocyjnych towarzyszących przygotowaniu do wdrażania nowego modelu biznesowego),
- rekomendacje w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki, etc.),
- opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny, wraz ze szczegółowym określeniem zadań związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego na poszczególnych rynkach
- rekomendacje w zakresie nabycia oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych i nabycia środków trwałych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności (jeśli dotyczy)
- rekomendacje w zakresie rozwoju eksportu w oparciu o współpracę z organizacjami międzynarodowymi.
Koszty usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe tylko w ramach pomocy de minimis.
- koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP, w szczególności w zakresie:
- wyszukiwania, selekcji, a następnie nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi i doprowadzenia do etapu negocjacji handlowych,
- pozyskiwania zewnętrznego finansowania działalności eksportowej i instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe, etc.),
- przygotowania produktu do potrzeb rynku docelowego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym),
- przygotowania kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalno-prawnego umożliwiającego wejście na dany rynek zagraniczny,
- uzyskania certyfikacji, akredytacji, koncesji lub innego typu dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedaży produktów na docelowym rynku zagranicznym5,
- przygotowania planu szczegółowej kampanii promocyjnej, projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych, stron internetowych oraz aplikacji mobilnych przeznaczonych do promocji i sprzedaży produktów, których dotyczy projekt na rynkach zagranicznych,
- wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów, projektowania logotypów i marek produktowych,
- tworzenia regulaminów usług, gwarancji produktowych i innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy rynek,
- uzyskania ochrony własności przemysłowej za granicą, odnoszących się do produktów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych,
- analizy możliwości eksportowych przedsiębiorcy pod kątem współpracy z organizacjami międzynarodowymi i opracowania kompleksowej koncepcji nawiązania współpracy z wybraną organizacją międzynarodową.
Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe w ramach pomocy de minimis lub pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP. Rodzaj wybranej pomocy dla doradztwa związanego z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego musi być jednolity
- koszty innych usług, świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne związanych bezpośrednio z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP w zakresie:
- wytworzenia materiałów reklamowych i promocyjnych,
- szkoleń,
- dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji,
- tłumaczeń,
- badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów przeznaczonych do internacjonalizacji,
- projektowania procesów technologicznych lub logistycznych.
Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe tylko w ramach pomocy de minimis.
- koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, obejmujące:
- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
- zakup usług w zakresie organizacji i obsługi stoiska,
- zakup usług w zakresie transportu osób, eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
- podróże służbowe maksymalnie trzech osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach, w okresie nie dłuższym niż dwa dni (w przypadku misji – jeden dzień) przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawienniczej lub misji, w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz dla osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach,
- reklamę w mediach targowych,
- rezerwację miejsca wystawowego na targach, opłatę rejestracyjną za udział w targach oraz wpis do katalogu targowego,
- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w targach, wystawach lub misjach,
- koszty organizacji pokazów, prezentacji lub degustacji produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji, w tym zakupu usług w tym zakresie, wynajmu niezbędnych pomieszczeń oraz sprzętu, zakupu usług tłumaczenia, zakupu usług cateringowych.
- Koszty, o których mowa w lit. g uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Jeśli koszty te zostały poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, ich kwalifikowanie możliwe jest jedynie w ramach pomocy de minimis.
Kwalifikowanie kosztów wymienionych w pkt 4 jest możliwe:- w ramach pomocy de minimis – wszystkie koszty wymienione w pkt 4,
- w ramach pomocy na udział MŚP w targach – wyłącznie koszty wskazane w pkt 4 lit. a-g (z wyłączeniem kosztów dot. udziału w międzynarodowych misjach gospodarczych oraz kosztów, o których mowa w lit. g, poniesionych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie).
Rodzaj wybranej pomocy musi być jednolity dla danej imprezy targowej.
- koszty nabycia środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe jedynie w ramach pomocy de minimis.
Kryteria wyboru projektów w konkursie
Wśród kryteriów podstawowych na dwa z trzynastu standardowych kryteriów warto zwrócić uwagę:
- Przychody wnioskodawcy ze sprzedaży zagranicznej w ostatnim roku obrotowym są mniejsze od 30% sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
- Działalność wnioskodawcy będąca przedmiotem projektu wpisuje się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania wynosi 19 punktów. Minimalna liczba punktów wymagana do uzyskania rekomendacji do dofinansowania wynosi 11 punktów, przy czym projekt musi uzyskać 1 pkt w każdym z kryteriów od 1 do 10 oraz co najmniej 1 pkt w kryterium 11 dotyczącym spełnienia zasad horyzontalnych.
W sytuacji, gdy wartość alokacji przeznaczona na dany nabór nie będzie pozwalała na objęcie wsparciem wszystkich projektów, które uzyskały rekomendacje do objęcia wsparciem po ocenie merytorycznej, o kolejności na liście rankingowej decydować będą kryteria rozstrzygające.
- Przychody ze sprzedaży zagranicznej w ostatnim roku obrotowym wnioskodawcy są mniejsze od 30% sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
- Działalność wnioskodawcy będąca przedmiotem projektu wpisuje się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej.
- Projekt jest zgodny z zasadami horyzontalnymi wymienionymi w art. 7 i 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013.
W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej oceny więcej niż jeden projekt uzyska jednakową łączną liczbę punktów, wsparcie w pierwszej kolejności będzie przyznane projektom, które otrzymały większą liczbę punktów w kryterium „Przychody wnioskodawcy ze sprzedaży zagranicznej w ostatnim roku obrotowym są mniejsze od 30% sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług”.
W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej oceny więcej niż jeden projekt uzyska jednakową łączną liczbę punktów w kryterium „Przychody wnioskodawcy ze sprzedaży zagranicznej w ostatnim roku obrotowym są mniejsze od 30% sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług”, wsparcie w pierwszej kolejności będzie przyznane projektom, które otrzymały 3 pkt w ramach kryterium „Działalność wnioskodawcy będąca przedmiotem projektu wpisuje się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej.”
W przypadku, gdy przy zastosowaniu powyższych kryteriów więcej niż jeden projekt uzyska jednakową łączną liczbę punktów, wsparcie w pierwszej kolejności będzie przyznane projektom, które otrzymały większą liczbę punktów w kryterium „Projekt jest zgodny z zasadami horyzontalnymi wymienionymi w art. 7 i 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013”.
Informacje o naborze
Tegoroczny nabór konkursu trwać będzie: od 18 października do 22 grudnia 2021 roku. Konkurs nie jest podzielony na rundy, a jego termin nie może ulec skróceniu.
Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w konkursie wynosi pięćdziesiąt milionów złotych.
Przewidywany termin rozstrzygnięcia konkursu wynosi 75 dni od dnia zamknięcia naboru wniosków.
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną stanowiącą istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Planujesz ekspansję zagraniczną? Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z konsultantem pod numerem telefonu: 511 383 331.
Źródła:
https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/internacjonalizacja-msp
https://www.polskawschodnia.gov.pl/nabory/12-internacjonalizacja-msp-7/
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/