W 2020 roku postaw na eksport!
W 2020 roku postaw na eksport!
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Nadchodzący rok będzie obfitował w konkursy dotacyjne umożliwiające finansowanie działalności opartej o eksport. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze wsparcia zarówno w ramach programów krajowych, jak i programów regionalnych, czyli organizowanych na poziomie wojewódzkim. Planowane dotacje przewidują kompleksowe dofinansowanie udziału w targach i wydarzeniach międzynarodowych, przygotowanie strategiczne do internacjonalizacji produktów w postaci opracowania strategii rozwojowych i planów rozwoju eksportu, jak również ich wdrożenie czy dostosowanie produktów i usług do wymagań rynków docelowych. Mimo, iż nie mamy jeszcze ogłoszonych harmonogramów naborów na 2020 rok, to wiemy czego się spodziewać i w jakim okresie.
Finansowanie udziału w targach międzynarodowych i wydarzeniach branżowych
Patrząc chronologicznie, pierwszym konkursem jaki czeka przedsiębiorców w nowym roku będzie program POIR 3.3.3. Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych zwany powszechnie „Go to Brand”. Poddziałanie 3.3.3 Go to Brand służy wsparciu promocji i internacjonalizacji polskich marek eksportowych. Jest to działanie perspektywy finansowania 2014-2020 najbardziej zbliżone do działania 6.1 Paszport do Eksportu oraz poddziałania 6.5.2 z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Projekt skierowany jest do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które będą mogły aplikować o wsparcie w wysokości 850 tysięcy złotych na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. W ramach dofinansowania będzie można również sfinansować koszty konsultanta, tłumacza czy prawnika, który pomoże wypromować firmę na rynkach międzynarodowych. Wsparcie jest skierowane do branż o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. W pierwszej turze programu trwającej do 2019 roku wybrano 12 branż posiadających potencjał zarówno eksportowy, jak i wizerunkowy do budowania silnej i rozpoznawalnej Marki Polskiej Gospodarki.
Należą do nich: biotechnologia i farmaceutyka, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, maszyny i urządzenia, moda polska, IT/ICT, jachty i łodzie rekreacyjne, polskie specjalności żywnościowe, sprzęt medyczny, branże kosmetyczna, meblarska, usług prozdrowotnych. Od 2020 roku podjęta została decyzja o drobnych zmianach w ramach Branżowych Programów Promocji: w II turze branżowych programów promocji przewidziano szereg uproszczeń i ułatwień dla przedsiębiorców. Przedsiębiorca jest zobowiązany do udziału tylko w jednej imprezie, na której organizowane jest stoisko narodowe. Ponadto nie ma ograniczeń w liczbie podejmowanych działań. odstąpieniu od organizacji narodowych stoisk informacyjno-promocyjnych podczas imprez targowych odbywających się w Polsce. Wszystkie zaplanowane w poszczególnych BPP targi odbywające się w Polsce zostaną wykreślone z programów promocji. Przedsiębiorcy, którzy we wniosku o dofinansowanie wskazali udział w targach w Polsce ze stoiskiem narodowym jako jedno z działań promocyjnych, nadal będą mogli wziąć w nich udział.
Jak wyglądały poprzednie nabory GoToBrand?
W latach 2016-2018 PARP zorganizowała cztery nabory i otrzymała 1999 wniosków o dofinansowanie inwestycji na eksport. Wsparcie przyznała dla 935 projektów.
Kolejny, piąty nabór wniosków odbył się w 2019 r. w okresie od 25 lutego do 4 kwietnia i dotyczył nowej edycji branżowych programów promocji. Do PARP wpłynęło ok. 1400 wniosków o dofinansowanie, w tym ponad 300 wniosków do programu promocji branży IT/ICT. W wyniku dokonanej oceny wniosków do wsparcia rekomendowanych zostało 770 projektów na łączną kwotę dofinansowania w wysokości ok. 212 mln zł (w tym 197 projektów w woj. mazowieckim na łączną kwotę dofinansowania w wysokości ok. 58 mln zł).
Następny, szósty nabór wniosków planowany jest na początku 2020 r.
Kliknij tutaj, aby pobrać ofertę konkursową w PDF.
Przygotowanie strategii ekspansji zagranicznej
W 2018 roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu rozpoczęła realizację sześcioletniego projektu zindywidualizowanego wsparcia MŚP w umiędzynarodowieniu innowacyjnej oferty sektora MSP na rynkach pozaunijnych – Polskie Mosty Technologiczne (PMT), których celem jest internacjonalizacja oraz eksport rozwiązań o charakterze narodowym.
Projekt Polskie Mosty Technologiczne wyposaża firmy w profesjonalne narzędzia pomagające w realizacji działań opartych o eksport. Istotne jest przygotowanie do wyjścia poza Europę i skutecznego poruszania się w zupełnie nowym środowisku biznesowym, na aż 20 rynkach pozaunijnych. W założeniach projektu jest realizacja czterech naborów rocznie, po maksymalnie 50 przedsiębiorców każdy.
W konkursie mogą wziąć udział mikro, mali i średni przedsiębiorcy, którzy charakteryzują się dużym potencjałem do internacjonalizacji swoich produktów, usług lub technologii. Są wśród nich przedsiębiorcy, których działalność wpisuje się w tzw. Krajowe Inteligentne Specjalizacje (KIS). Z programu skorzystają także mali przedsiębiorcy, którzy planują zwiększenie wolumenu eksportu lub rozważają inwestycje na rynkach zagranicznych. Grant mogą również otrzymać innowatorzy, poszukując partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo – rozwojowych (B+R) i zewnętrznych źródeł finansowania tej działalności.
Jakie cele obejmuje przygotowanie grantu dla strategii ekspansji?
Granty powierzane są w celu wsparcia procesu ekspansji zagranicznej polskich MŚP, posiadających odpowiedni potencjał rozwoju, dążących do:
- zwiększenia wolumenu eksportu lub
- podjęcia działań inwestycyjnych na rynkach zagranicznych lub
- znalezienia partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo–rozwojowych
Realizacja projektu składa się z dwóch następujących etapów:
- Etap krajowy – przygotowawczy, podczas którego odbywają się seminaria, warsztaty i konsultacje z ekspertami, będące wsparciem w utworzeniu strategii ekspansji.
- Etap zagraniczny – etap wdrażania strategii, obejmujący maksymalnie miesięczny pobyt dwuosobowego zespołu Grantobiorcy w wybranych kraju.
Projekt Polskie Mosty Technologiczne współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach III Osi priorytetowej Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, Działanie: 3.3. Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. PMT zostanie zrealizowany w latach 2018-2023.
Obecny rok zostanie zamknięty 2 grudnia naborem dedykowanym na ekspansję rynku Kanady, Norwegii i Japonii.
Kolejne nabory odbędą się na przełomie stycznia i lutego 2020 roku. Instytucja jeszcze nie wskazała konkretnych destynacji.
Kliknij tutaj, aby pobrać ofertę konkursową w PDF.
Wdrożenie strategii eksportowych w ramach Programów Regionalnych
W najbliższym czasie wszystkie Instytucje odpowiadające za prowadzenie naborów na poziomie wojewódzkim ogłoszą Harmonogramy naborów na 2020 rok. Według nieoficjalnych informacji w województwie dolnośląskim planuje się ogłoszenie konkursu w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych działania 1.4 obejmującego internacjonalizację przedsiębiorstw. W ramach programów regionalnych można pozyskać dofinansowanie na tworzenie długoterminowych strategii biznesowych lub krótkoterminowych planów rozwoju eksportu, a następnie ich wdrożenie poprzez dofinansowanie scharakteryzowanych w nich działań eksportowych.
W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa Dolnośląskiego możliwe jest pozyskanie środków w programach:
Schemat 1.4 A Tworzenie nowych modeli biznesowych MŚP
Przedmiotem konkursu jest wybór do dofinansowania projektów polegający na:
- stworzeniu długoterminowych (kompleksowych) strategii biznesowych, mających na celu pełne wykorzystanie i maksymalizację aktywów przedsiębiorstwa w celu zwiększenia rentowności i uzyskania długoterminowej przewagi konkurencyjnej danego przedsiębiorstwa, np.:
- stworzenie lub rozwój strategii działań międzynarodowych (np. dobór optymalnych sposobów komunikacji w danym kraju zagranicznym; dobór odpowiednich sposobów promocji w danym kraju zagranicznym);
- dostosowanie produktu/usługi do wymogów zagranicznych rynków (w tym pomoc prawna, pomoc zagranicznych i krajowych doradców, specjalistów, grafików, agencji reklamowych);
- otwieranie nowych kanałów biznesowych, rozbudowa łańcucha dostaw, dywersyfikacja geograficzna i sektorowa;
- działania w zakresie nawiązania kontaktów gospodarczych oraz tworzenia lub wzmacniania powiązań sieciowych i kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami;
- tworzeniu Planów rozwoju eksportu – krótkoterminowych – przy wykorzystaniu możliwych do wyboru działań proeksportowych, okres wdrożenia Planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 24 miesięcy
Schemat 1.4 B ab Zwiększenie międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych oraz zwiększenia ekspansji na rynki zewnętrzne
W ramach konkursu dofinansowanie mogą otrzymać projekty:
- wdrażające długoterminowe (kompleksowe) strategie biznesowe,
- wdrażające nowoczesne metody zarządzania, prowadzące do zmian organizacyjno-procesowych przedsiębiorstw, np.:
- otwieranie nowych kanałów biznesowych (w tym handel elektroniczny),
- dostosowanie produkcji do wymagań rynku zagranicznego,
- tworzenie działów obsługi eksportu, certyfikacji, logistyka.
Wnioskodawca musi posiadać aktualną długoterminową (kompleksową) „strategię biznesową przedsiębiorstwa” lub dokument równoważny, sporządzony w wyniku usługi doradczej/lub samodzielnie przez przedsiębiorcę. Zakres merytoryczny działań planowanych do realizacji w ramach projektu musi być zbieżny z zakresem działań wskazanych do realizacji w powyższym planie.
Kliknij tutaj, aby pobrać ofertę konkursową w PDF.
Schemat 1.4 B c Zwiększenie międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych oraz zwiększenia ekspansji na rynki zewnętrzne
W ramach konkursu dofinansowanie mogą otrzymać projekty polegające na zwiększeniu międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych oraz zwiększenia inwestycji w eksport na rynki zewnętrzne dotyczące nawiązywania i utrzymywania kontaktów gospodarczych oraz promocji przedsiębiorstw na rynkach krajowych i międzynarodowych – wdrażające Plany rozwoju eksportu/internacjonalizacji przedsiębiorstwa i obejmujące np.:
- wizyty studyjne i misje zagraniczne;
- udział w krajowych i międzynarodowych targach i wystawach branżowych;
- udział w innych ważnych dla wybranej branży wydarzeniach o charakterze międzynarodowym;
- organizacja zbiorowych wystaw na terenie działalności przedsiębiorstwa – ukierunkowanych na przyjęcie wizyt studyjnych potencjalnych zagranicznych partnerów handlowych.
Wnioskodawca musi posiadać aktualny plan rozwoju eksportu/internacjonalizacji/strategii biznesowej przedsiębiorstwa lub równoważny dokument, sporządzony w wyniku usługi doradczej lub samodzielnie przez przedsiębiorcę. Zakres merytoryczny działań planowanych do realizacji w ramach projektu musi być zbieżny z zakresem działań wskazanych do realizacji w powyższym planie. Pomaga ona określić kierunek rozwoju i podjąć decyzję, na których rynkach warto oferować swoje produkty lub usługi i jakie podjąć działania.
Napisanie strategii rozwoju wymaga wiele czasu na dokładne analizy – zarówno własnej firmy, jak i nowych rynków oraz konkurencji tam występującej. InServices specjalizuje się w przygotowywaniu profesjonalnych strategii w zakresie internacjonalizacji, pozyskiwaniu dofinansowania na rozwój eksportu, jak również prowadzeniu projektów i rozliczaniu dofinansowania.
Oferujemy kompleksowe doradztwo eksportowe, także niezależnie od projektów związanych z Funduszami Europejskimi. Pozyskujemy dotacje eksportowe w ramach nowej perspektywy finansowej 2014-2020. Zakres oferowanych usług ukierunkowanych na internacjonalizację i eksport działalności obejmuje m.in.:
- dedykowane badania marketingowe rynków zagranicznych
- nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi partnerami biznesowymi
- strategie finansowania przedsięwzięć eksportowych
- strategie wprowadzania produktów na rynki eksportowe
Bibliografia:
- https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/program-go-to-brand
- https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/rusza-ii-edycja-programu-brand
- http://www.dip.dolnyslask.pl/skorzystaj/zobacz-ogloszenia-i-wyniki-naborow-wnioskow/601-1-4-1-b-c.html
- https://pmt.trade.gov.pl
- https://pmt.trade.gov.pl/pl/aktualnosci/287728,zjednoczone-emiraty-arabskie-i-kenia-przyciagnely-tlumy-przedsiebiorcow.html
- https://www.poir.gov.pl/strony/wiadomosci/polskie-mosty-technologiczne-chiny-japonia-wietnam-oraz-zea-i-kenia-nabory-trwaja/
- https://www.startup.pfr.pl/pl/program/polskie-mosty-technologiczne
- https://www.mpit.gov.pl/strony/zadania/wsparcie-przedsiebiorczosci/innowacyjnosc/krajowe-inteligentne-specjalizacje/
- https://www.parp.gov.pl/polskie-mosty-technologiczne-strategia-ekspansji-msp-3
- https://poir.parp.gov.pl/polskie-mosty-technologiczne/poddzialanie-3-3-1-polskie-mosty-technologiczne
- https://soe.paih.gov.pl/strony/dokumentacja-konkursowa?url=https%3A%2F%2Fpmt.trade.gov.pl%2Fpl%2Fprojekt-pmt%2Fdokumentacja-konkursowa&title=Dokumentacja%20konkursowa
- https://pmt.trade.gov.pl/pl/aktualnosci/285772,jak-odniesc-sukces-w-kenii-i-zjednoczonych-emiratach-arabskich.html
- http://www.dip.dolnyslask.pl/skorzystaj/zobacz-ogloszenia-i-wyniki-naborow-wnioskow/600-1-4-2-b-a-b-zwiekszenie-miedzynarodowej-ekspansji-msp-poprzez-wdrozenie-nowych-modeli-biznesowych-oraz-zwiekszenia-ekspansji-na-rynki-zewnetrzne-konkurs-zit-wrof.html
- http://www.rozwojeksportu.pl/2017/04/eksport-kooperacyjny/
- http://dip.dolnyslask.pl/o-programie/zapoznaj-sie-z-prawem-i-dokumentami.html