Tarcza finansowa. Jak pozyskać środki dla mikro, makro oraz średniej firmy?
Tarcza finansowa. Jak pozyskać środki dla mikro, makro oraz średniej firmy?
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Tarcza antykryzysowa – tarcza finansowa, czyli nowa forma wsparcia dla Polskich przedsiębiorców. Jeśli Wasze przedsiębiorstwo spełnia warunki ujęte w pierwszym punkcie (I. WARUNKI OBLIGATORYJNE) może uzyskać pomoc w ramach subwencji. Jeśli Wasze przedsiębiorstwo nie spełnia wymagań obligatoryjnych udziału w programie „tarcza finansowa”, zachęcamy do podzielenia się informacjami zawartymi w artykule z rodziną lub przyjaciółmi. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem oraz ewentualnym kontaktem telefonicznym z naszym specjalistą. Zależy nam na wsparciu Polskich przedsiębiorców, dlatego bezpłatnie udzielimy Państwu kluczowych informacji oraz ocenimy szanse na pozyskanie subwencji.
W najbliższych dniach polskie firmy będą mogły skorzystać z tarczy finansowej, wprowadzonej po to aby ograniczyć negatywny wpływ wirusa na gospodarkę oraz pomóc przedsiębiorcom w utrzymaniu miejsc pracy. W ramach tego mechanizmu firma może otrzymać subwencję, której wysokość zależy od kilku czynników.
- mikrofirmy do 324 tys,
- małe i średnie firmy aż do 3,5 mln),
Subwencja po spełnieniu pewnych warunków może być umorzona aż o 75% (oznacza to, że przedsiębiorca może otrzymać pożyczkę do 3,5 mln zł z możliwością umorzenia kwoty zwrotu, aż do 75% przyznanej kwoty).
I. Warunki obligatoryjne w ramach programu „tarcza finansowa”
Jeśli spełniacie Państwo warunki opisane poniżej (wszystkie łącznie!), to możecie skorzystać z tego rozwiązania:
- Status mikro, małego lub średniego przedsiębiorstwa na dzień 31.12.2019, co oznacza, że nie zatrudniacie więcej niż 249 pracowników (na umowę o pracę), a roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR.
- Na dzień 31.12.2019 w przedsiębiorstwie zatrudniony był min. 1 pracownik (bezwzględnie na umowę o pracę, ale może być tylko na część etatu).
- Przedsiębiorstwo odnotowało spadek przychodów ze sprzedaży o minimum 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca (przykładowo spadek w marcu 2020 w stosunku do lutego 2020) lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku (przykład: spadek w marcu 2020 w stosunku do marca 2019).
- Firma nie ma zaległości wobec organów państwowych(ZUS i US) na dzień 31.12.2019 oraz w chwili składania wniosku nie jest w procesie likwidacji lub restrukturyzacji
II. Ile otrzyma przedsiębiorca starający się o pomoc w ramach tarczy finansowej?
Kwota wypłacona Państwu w ramach Tarczy Finansowej zależy od 2 czynników:
- od wielkości spadku obrotów (sposób wyliczania określony w pkt. I.3.)
- ilości osób zatrudnionych (umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne)
To na subwencję jakiej wielkości może liczyć Państwa firma zależy od tego, czy jest ona MIKROFIRMĄ, czy też MAŁYM lub ŚREDNIM przedsiębiorstwem (WAŻNE! Przy ustalaniu statusu nie bierze się pod uwagę właściciela oraz podmiotów powiązanych, więc ocenie podlega jedynie podmiot starający się o subwencję).- MIKROFIRMY:
- MAŁE i ŚREDNIE przedsiębiorstwa (MŚP)
- MIKROFIRMY:
III. Umorzenie subwencji
To jaki % przyznanej państwu subwencji zależy od tego w jakim stopniu wypełnicie warunki programu Tarcza finansowa. Tutaj także obowiązują różne zasady dla mikrofirm oraz małych i średnich.
- MIKROFIRMY :
- 25% umorzenia za fakt istnienia firmy za 12 miesięcy od chwili udzielenia subwencji (czyli w maju 2021)
- 50% umorzenia za fakt utrzymania ilości osób zatrudnionych – średnie zatrudnienie w okresie 12 miesięcy.
Jeśli przedsiębiorstwo utrzyma więcej niż 50% pracowników, ale mniej niż 100%, to nastąpi umorzenie proporcjonalne
- MAŁE i ŚREDNIE przedsiębiorstwa (MŚP) :
- 25% umorzenia za fakt istnienia firmy za 12 miesięcy od chwili udzielenia subwencji (czyli w maju 2021)
- 25% umorzenia za fakt utrzymania ilości osób zatrudnionych – średnie zatrudnienie w okresie 12 miesięcy.
Jeśli przedsiębiorstwo utrzyma więcej niż 50% pracowników, ale mniej niż 100%, to nastąpi umorzenie proporcjonalne - 25% umorzenia może stanowić strata gotówkowa przedsiębiorcy w okresie 12 miesięcy (od udzielenia subwencji lub od pierwszego miesiąca z oznakami skutków wirusa po 1 lutym 2020)
Oznacza to, że aż 75% subwencji może zostać uznane za bezzwrotne (!!!). Podkreślę jednak, że za sam fakt prowadzenia działalności za 12 miesiące umarzane jest 25% subwencji. Kwota która nie zostanie umorzona powinna zostać zwrócona do PFR. Zostanie ona podzielona na 24 równe raty i będziecie Państwo mieli obowiązek ją zwrócić w okresie od czerwca 2021 do maja 2023. (oprocentowanie zwracanej kwoty wynosi 0%! )
IV. Tarcza finansowa – bezpłatna konsultacja z specjalistą InServices
Tworząc ten wpis, nie chcemy dopuścić do sytuacji, w której Państwa firma nie skorzystałaby z wsparcia w ramach programu tarcza finansowa mimo, iż jest do tego uprawniona. Napływa do nas wiele informacji o sytuacjach w których występują błędy w złożonych zgłoszeniach, spowodowanych m.in.:
- brak znajomości programu
- zbyt późne złożenie dokumentów (po wyczerpaniu środków decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy)
- błędne złożenie wniosku (jeśli wniosek zostanie w całości odrzucony, to będzie można go składać od nowa, a wtedy wszystkie środki mogą być już rozdane)
To czy Państwo skorzystacie z usług firmy InServices to sprawa Państwa wyboru. Jednak zachęcamy do bezpłatnej konsultacji telefonicznej, w której udzielimy Państwu kluczowych porad. W internecie znajduje się wiele informacji na ten temat, a samo złożenie wniosku jest dość intuicyjne. Zwracam jednak uwagę na to, że jest w tym Programie kilka szczegółów i kruczków, które mają bardzo duży wpływ na to, w jakiej kwocie należy się Państwu subwencja, z jakiego typu wsparcia skorzystać, aby wniosek był poprawny i co zrobić aby w jak największym stopniu uzyskać umorzenie. Program Tarczy Finansowej to największy strumień pieniędzy jaki trafi do polskich przedsiębiorców i w tej tematyce czujemy się dziś bardzo pewnie.
V. Zasady współpracy z InServices
W ramach płatnej współpracy, jesteśmy w stanie zaoferować (dopiero po otrzymaniu subwencji, maj 2020):
- Przekazanie informacji na temat tego jakie szczegółowo dane potrzebne są do złożenia wniosku
- Wybór najkorzystniejszego dla Państwa sposobu wyliczana spadków przychodów
- Poprawne i najkorzystniejsze dla Państwa określenie liczby osób, na które otrzymacie wsparcie
- Dostarczenie szczegółowego formularza wraz ze wskazówkami jego wypełnienia
- Asysta telefoniczna podczas składania wniosku ( potencjalnie możliwe jest złożenie wniosku przez firmę Inservices, ale to wymaga przekazania danych do logowania (bez autoryzacji) w bankowości elektronicznej)
- Pomoc w rozliczeniu subwencji oraz udokumentowaniu wielkości należnego zwrotu pożyczki (opcjonalnie, płatne dodatkowo w 04.2021)
VI. Dostępność środków oraz ramy czasowe programu „tarcza finansowa”
Nabór wniosków rozpoczyna się 29 kwietnia 2020 roku o godzinie 18:00. Łącznie mikrofirmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa w ramach Tarczy Finansowej mają przewidziany budżet w wysokości 75 mld zł (25 dla mikro, a 50 dla MŚP).
Obowiązuje zasada kto pierwszy ten lepszy i subwencje będą udzielana aż do wyczerpania dostępnej puli. Mając na uwadze, że w Polsce ZUS opłaca ok. 2 mln przedsiębiorstw, średnie wsparcie będzie opiewać szacunkowo na 100 tys., a wielką niewiadomą jest liczba firm uprawnionych do wsparcia (tych które mają spadki). Ciężko określić do kiedy środki będą dostępne. Możliwe, że środków starczy dla wszystkich uprawnionych podmiotów, ale istnieje ryzyko, że za 1-2 tygodnie środki się wyczerpią.
Mając na uwadze powyższe informacje zachęcamy do tego, aby podmioty uprawnione składały wnioski jak najszybciej.
Przedsiębiorstwa, którym opłaca się uwzględnić na potrzeby wykazania spadków w kwietniu, mogą zaczekać ze złożeniem dokumentów do przyszłego tygodnia.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani współpracą z naszą firmą oraz skorzystaniem z naszego doświadczenia i wiedzy zachęcamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego.
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną. Stanowią one istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Planujesz ekspansję zagraniczną?
Zachęcamy do kontaktu z naszym konsultantem:
? 693-906-651
? 785-575-050
✉️ dotacje@inservices.pl