FIRMOWA STRONA INTERNETOWA – CO POWINNO SIĘ NA NIEJ ZNALEŹĆ?
FIRMOWA STRONA INTERNETOWA – CO POWINNO SIĘ NA NIEJ ZNALEŹĆ?
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Współczesne prawo marketingu głosi, że: „Jeśli nie ma Cię w internecie – nie istniejesz”. W celu dotarcia do jak największej liczby klientów należy zatem uaktywnić się w sieci. Strona WWW jest bowiem doskonałym kanałem komunikacji marketingowej dla firm oraz ich wizytówką.
Darmowa strona internetowa
Samodzielne tworzenie strony to rozwiązanie szczególnie korzystne dla właścicieli małych i średnich firm, które nie dysponują budżetami na realizację kosztownych kampanii marketingowych. Należy jednak pamiętać, że większość darmowych stron pozbawiona jest ważnych funkcjonalności (np. możliwości stworzenia wersji mobilnej strony, dodania wtyczek społecznościowych), które korzystnie wpływają na wizerunek firmy. Bardzo często takie strony, aby na siebie zarobić, wyświetlają dużą ilość reklam, co może być uciążliwe dla czytelników.
4 sposoby na darmową firmową stronę WWW
Istnieje co najmniej kilka sposobów na szybkie i łatwe stworzenie strony internetowej dla firmy, bez ponoszenia przy tym żadnych (bądź prawie żadnych) kosztów.
-
Profil firmy na Facebooku
Najpopularniejszy na świecie portal społecznościowy Facebook pozwala na stworzenie firmowego profilu do komunikacji z sympatykami danej marki czy przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie posiada oczywiście szereg wad, jak niewielka elastyczność, pełna zależność od zewnętrznego serwisu, brak możliwości wykonania kopii zapasowej czy ograniczone możliwości pozycjonowania własnej domeny. Jednak łatwość wykonania, wygoda obsługi, brak kosztów, a także szerokie możliwości, jakie daje sama platforma komunikacyjna Facebook zachęcają przedsiębiorców do jej wykorzystywania.
-
Darmowy serwis blogowy Blogger
Kolejną darmową platformą, w oparciu o którą można zbudować firmową stronę internetową jest serwis blogowy koncernu Google – Blogger.com. Nic nie szkodzi, że jest on dedykowany blogom – z powodzeniem utworzymy w nim również statyczną stronę WWW. Zalety Bloggera to darmowy hosting, intuicyjna i prosta obsługa, szeroka dostępność gotowych szablonów oraz – co ważne – możliwość podpięcia własnej domeny. Wady? Ograniczone możliwości rozbudowy (brak dostępu do kodu źródłowego) i zależność od zewnętrznego dostawcy – który, podobnie jak Facebook, jeśli z jakichś przyczyn zapragnie, może np. zablokować nasze konto. Ryzyko być może jest nikłe, ale jednak istnieje.
-
Internetowy kreator stron WWW
Do zbudowania firmowej strony internetowej można wykorzystać również jeden z dostępnych w sieci darmowych kreatorów stron WWW. W zależności od producenta pozwalają one na stworzenie firmowej wizytówki za pomocą kilku prostych kroków, w oparciu o gotowe szablony i grafiki, podpięcie własnej domeny, a nawet na instalację rezultatu na własnym serwerze. Wadą takiego rozwiązania są ograniczone możliwości konfiguracyjne, a w konsekwencji usztywnienie w kontekście rozwoju strony.
-
Opensource’owy CMS
Opcją oferującą zdecydowanie największe możliwości jest stworzenie firmowej strony internetowej na bazie darmowego systemu CMS (Content Management System – czyli system do zarządzania treścią). Na rynku istnieje kilka bardzo dobrych, popularnych i nieustannie rozwijanych systemów tego typu, jak m.in. Joomla!, WordPress czy Drupal. Każdy z nich pozwala na zbudowanie strony WWW na bazie gotowych szablonów dostępnych w internecie, a następnie jej rozwijanie. Strony tego typu charakteryzują się budową modułową – szablon definiuje obszary, które podlegają modyfikacjom administratora, dzięki czemu może on zdecydować, jakie elementy znajdą się w danym miejscu strony.
Wybór domeny
Bardzo ważną kwestią przy tworzeniu strony jest wybór domeny. W celu zapewnienia profesjonalnego wyglądy strony warto wybrać produkt oferujący w pakiecie domenę .pl oraz adresy e-mail bezpośrednio odnoszące się do nazwy firmy. Zaleca się, aby nazwa domeny nie była za długa ani zbyt skomplikowana. Najlepiej, jeśli łączy rodzaj wykonywanej działalności z nazwą firmy (lub nazwiskiem). Obecnie najprostszym rozwiązaniem są aplikacje, które oferują gotowe projekty stron internetowych stworzone z myślą o różnych branżach. Zawierają one układy graficzne, obrazy i propozycje tekstowe dopasowane do konkretnych sektorów usług. Oczywiście teksty są jedynie propozycją. W każdej chwili możemy edytować je tak, aby nadać im indywidualny charakter.
Pozycjonowanie stron
Sama strona internetowa nie gwarantuje dobrej widoczności firmy w Internecie. Zwiększenie widoczności można przeprowadzić poprzez zoptymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarek (głównie Google). Możemy w tym celu skorzystać z usług jednej z firm pozycjonerskich, albo też, jeśli zależy nam na oszczędności – użyć narzędzi oferowanych w pakiecie z witryną.
Uatrakcyjnienie strony internetowej
Warto skorzystać z widgetów, które pozwalają na integrację naszej witryny z innymi serwisami (np. Facebookiem, Twitterem, Google+ czy Pinterestem), najczęściej poprzez umieszczenie na niej odpowiednich przycisków. Klikając w przycisk użytkownik będzie mógł szybko przenieść się np. do swojego profilu na Facebooku, aby polecić produkty swoim znajomym. Witryna wzbogacona o takie elementy staje się atrakcyjniejsza oraz bardziej otwarta na komunikację z klientami. Warto też pamiętać, że o atrakcyjności witryny i jej estetyce decydują elementy graficzne i multimedialne. Odpowiedni dobór obrazów z pewnością przyciągnie uwagę odbiorcy, dlatego warto rozważyć oferty, w których zawarte są bogate bazy grafik. Nie zapominajmy też o wideo: dzięki klipom strona staje się bardziej dynamiczna i wygląda profesjonalnie.
Witryna w wersji mobilnej
Z roku na rok zwiększa się ilość użytkowników urządzeń mobilnych, którzy korzystają z Internetu. Dlatego też warto utworzyć stronę w wersji mobilnej. Funkcja kreatora umożliwiająca optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych ugruntuje profesjonalny wizerunek naszej firmy w oczach klientów.
Wygląd dobrej strony internetowej
Najważniejszą sprawa jest to, aby nazwa firmy była widoczna od razu po otwarciu strony. Warto również zadbać o to, aby umieszczone zostało jedno zdanie określające, czym zajmuje się firma. Należy również zwrócić uwagę, by treść każdej z podstron była widoczna bez potrzeby przesuwania strony w dół. Menu dostępnych podstron powinno być widoczne na pierwszy rzut oka. Najlepiej, by było obok nazwy firmy. Aby nie potrzebnie nie zniechęcać czytelnika strony, powinno się unikać stosowania długiego tekstu. Najkorzystniejsze jest używanie krótkich akapitów tekstu, nagłówków i list.
Strona internetowa – podział na działy
- Aktualności. Jeśli w firmie pojawiają się aktualności potencjalnie ciekawe dla Internautów (np. nowe produkty), to powinny być zamieszczone na stronie głównej lub w osobnym dziale Aktualności. Jeśli firma nie posiada regularnych nowości, należy pominąć ten dział na swojej stronie.
- Kontakt. W tym dziale powinny znaleźć się: adres firmy, telefon, e-mail, fax, REGON (by dodać wiarygodności), numer firmowego konta bankowego do wpłat (wraz z nazwą i adresem banku oraz jego kodem SWIFT – dane potrzebne do przelewów międzynarodowych), godziny otwarcia (także w weekendy) oraz mapa z zaznaczoną siedzibą (z serwisu Mapy Google). Zamieść także wskazówki dojazdu oraz informacje o pobliskich przystankach autobusowych, tramwajowych i kolejowych wraz z numerami kursujących linii oraz odnośnikami do rozkładów jazdy. W miarę możliwości warto podać odległość do najbliższego większego miasta lub przystanku. W dziale Kontakt należy zamieścić także formularz kontaktowy, by klient mógł od razu zostawić zapytanie.
- Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ). W tym dziale zamieszcza się powtarzające się pytania kierowane do firmy wraz z odpowiedziami. Internauci, zamiast pisać e-maile i dzwonić, przeczytają rozwiązanie.
- Dział „O nas”. Zamieszcza się tutaj informacje o samej firmie. Powinna ona zawierać Misję firmy (jakie problemy są dzięki niej rozwiązywane, czemu dotychczasowe, konkurencyjne oferty nie były zadowalające i co nowego wnosicie do branży) oraz historię i zakres działalności firmy. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w tym dziale informacji o klientach firmy.
- Galeria/Portfolio. Ukończone prace (lub siedzibę) warto przedstawić w Galerii. Do każdego zdjęcia dobrze jest dodać kilka zdań tekstu precyzującego, co ono przedstawia, jak pod względem technicznym wykonano pracę, dla kogo i w jakim celu. Jeśli firma posiada jakieś referencje, należy również je umieścić.
- Cennik. Opublikowanie przynajmniej orientacyjnego cennika z zakresem cen produktów lub usług firmy oszczędza czas pracownikom firmy i klientom na rozmowach, po których okazuje się, że cena jest nie do przyjęcia dla jednej ze stron. Na zachętę warto podać wyceny przykładowych wykonanych prac wraz ze zdjęciami.
Źródło:
- http://www.komputerswiat.pl/sekcje-specjalne/ks-biznes/hosting/jak-stworzyc-strone-internetowa-dla-firmy.aspx
- http://www.forbes.pl/jak-stworzyc-dobra-strone-internetowa-firmy-,artykuly,147089,1,1.html
- http://sukcesstrony.pl/strona-internetowa-firmy