Skuteczne wprowadzanie nowych produktów
Skuteczne wprowadzanie nowych produktów
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Przedsiębiorcy często mają pewne obawy przed wprowadzaniem zupełnie nowych produktów na rynek. Powodów takich obaw może być wiele. Możliwe, że wątpliwości te wynikają z nieznajomości podstawowych i uniwersalnych etapów takiego procesu. Warto poświęcić chwilę na zbadanie przebiegu procesu implementacji innowacji, ponieważ odpowiednie przygotowanie zwiększa szanse przedsiębiorstwa na satysfakcjonujący zwrot z inwestycji. Pieniądze na ten cel mogą pochodzić ze środków unijnych czy krajowych programów dofinansowujących firmy.
Etap I – Ustalenie korzyści potencjalnego odbiorcy nowego produktu
Precyzyjne i działające na wyobraźnię określenie, co odbiorcy zyskają dzięki korzystaniu z innowacyjnego produktu oferowanego przez daną firmę, jest postawą o dalszej pracy nad produktem. W branży spożywczej taką korzyścią może być np. lepszy smak lub nowa, zdrowa receptura, a w branży opakowań, np. wygodniejsze w użytkowaniu opakowania, nowy design.
Etap II – Określenie grupy odbiorców i ich potrzeb
Ustalenie popytu na produkt to kluczowa kwestia poprzedzająca wprowadzenie produktu na rynek. Zainteresowanie produktem należy mierzyć pośród wcześniej wybranej grupy docelowej. Taką grupą mogą być np. osoby w średnim wieku, kobiety, fani drużyn sportowych itd. Na podstawie ankiet lub innych badań należy ustalić, jakie potrzeby mają potencjalni Klienci i które z nich może zaspokoić nowy produkt. Od tego etapu zależy późniejsze przedstawianie produktu. Jeśli produktem ma być np. lakier do paznokci, a badanie wykazało, że Klienci potrzebują długotrwałego utrzymywania się lakieru na paznokciach, to powinno się promować taki lakier jako super-trwały, nie do zdarcia itp.
Etap III – Ustalenie, czy istnieją ograniczenia prawne
Na niektóre branże nakładane są pewne ograniczenia prawne, które mogą utrudnić wdrożenie innowacyjnego produktu. Na utrudnienia można przede wszystkim trafić w restrykcyjnej branży medycznej. Przed rozpoczęciem prac związanych z faktycznym tworzeniem produktu firma powinna upewnić się, czy jest w stanie uzyskać wszystkie obligatoryjne zgody i pozwolenia. Taka wiedza przyda się również w trakcie pisania projektu unijnego i starania się o dofinansowanie dla firm.
Etap IV – Analiza środowiska makroekonomicznego, analiza konkurencji oraz substytutów
Dobrym przygotowaniem do wprowadzenia nowego produktu jest zbadanie konkurencji na rynku. Warto ustalić, czy istnieje wielu przedsiębiorców oferujących podobne produkty. Należy ponadto zbadać ich wady i zalety oraz stosunek ceny produktu do jego jakości.
Etap V – Wprowadzenie produktu na rynek
Ostatnim krokiem jest rzeczywiste wprowadzenie nowego produktu na odpowiedni rynek docelowy. Wcześniejsze etapy pozwalają określić szereg działań, które należy zrealizować, aby zwiększyć szanse na sukces produktu na rynku. Szczegółowe analizy konkurencji, cen, popytu, przepisów prawnych i narzędzi marketingowych są podstawą do budowy optymalnej strategii sprzedażowej. Ważne jest także, aby określić budżet potrzebny na realizację działań określonych w strategii. Źródła finansowania mogą być różne – proces utworzenia i wdrożenia nowych produktów można sfinansować np. ze środków własnych, kredytów i/lub dotacji unijnych.
Źródło: http://www.conquest.pl/5908/wprowadzenie-produktu-na-rynek