„PROGRAMY EKSPORTOWE” – DROGĄ DO POZYSKANIA DOTACJI
„PROGRAMY EKSPORTOWE” – DROGĄ DO POZYSKANIA DOTACJI
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Internacjonalizacja i wsparcie eksportu przedsiębiorstw, to jeden z ważniejszych elementów budżetu na lata 2014-2020.
W ramach działania 6.1 Paszport do Eksportu (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka) przedsiębiorstwa z sektora MŚP mogły otrzymać wsparcie na rozpoczęcie lub rozwój działalności eksportowej. Działanie miało na celu utworzenie i realizację Planu Rozwoju Eksportu, który zakładał m.in. zwiększenie udziału eksportu w całkowitej sprzedaży przedsiębiorstw, poszerzenie współpracy z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności polskich produktów zagranicą.
W nowej perspektywie finansowej (2014-2020) również przewidziano dotacje eksportowe. Jednak w odróżnieniu od poprzedniej perspektywy, działania na eksport zostały rozdzielone pomiędzy Regionalne Programy Operacyjne w poszczególnych województwach oraz programy centralne: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (PO IR) oraz Program Operacyjny Polska Wschodnia (PO PW).
W ramach nowego budżetu unijnego dostępnych jest szereg dofinansowanych działań wspierających internacjonalizację firm:
- dotacje na targi zagraniczne
- dotacje na misje zagraniczne
- dotacje na doradztwo eksportowe, coaching i mentoring eksportowy
- dotacje na dostosowanie produkcji do wymagań rynku zagranicznego
- dotacje na otwieranie nowych kanałów biznesowych
- dotacje na tworzenie strategii i planów rozwoju eksportu
- dotacje na pozyskiwanie klientów na rynkach zagranicznych
Programy eksportowe:
Regionalne Programy Operacyjne województwa dolnośląskiego: 1.4 A, 1.4 B ab i c
Projekty na opracowanie długoterminowych strategii eksportowych i/lub krótkoterminowych planów rozwoju eksportu.
Kwota do 50 tys. PLN, poziom dofinansowania 85%.
Wnioski można składać od 1 marca.
Projekty na wdrażanie strategii eksportowych i/lub planów rozwoju eksportu. W tym m.in.: działania promocyjne w kontekście wejścia na nowe rynki sprzedażowe (mailing, pozycjonowanie, ad words, artykuły w prasie, reklama internetowa na portalach specjalistycznych itp.), otwieranie nowych kanałów biznesowych (w tym handel eksportowy), dostosowanie produktów/usług do wymagań rynków docelowych (m.in. prace programistyczne, tłumaczenia), tworzenie działów obsługi eksportu, certyfikacja, logistyka, udział w misjach zagranicznych, krajowych i międzynarodowych targach.
Kwota do 200 tys. PLN, poziom dofinansowania 85%.
Wnioski można składać od 30 stycznia do 23/28 lutego.
Go to Brand
Produkty polskich firm często nie ustępują jakością tym z zagranicy. O tym świadczy fakt, że dla wielu znanych światowych marek jesteśmy podwykonawcami. Jednak z punktu widzenia gospodarki znaczenie lepiej byłoby, gdybyśmy mieli własne globalne brandy. Wtedy marże, które można uzyskać na poszczególnych produktach, są dużo wyższe.
Dlatego są programy wspierające budowanie pozycji polskich marek na rynkach międzynarodowych. Jednym z nich jest prowadzony przez PARP projekt „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand”. Skierowany wyłącznie do firm sektora MSP ma im pomóc w odnalezieniu się na zagranicznych rynkach. A wsparcie jest znaczące. Mikroprzedsiębiorstwa spoza województwa mazowieckiego mogą liczyć nawet na 85 proc. dofinansowania kosztów. Współczynnik ten dla mazowieckiego wynosi 80 proc. Mali przedsiębiorcy dostaną 75 proc., a średni 60 proc.
Pieniądze są m.in. na udział w imprezach targowych. Można z nich finansować koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego, koszty usług doradczych, szkolenia, podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach czy misjach gospodarczych. Finansować można też koszty transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów, rezerwacji miejsca wystawowego, reklamy w mediach targowych, udziału w seminariach, kongresach i konferencjach.
Wnioski można składać od 10 lutego do 13 marca. PARP przeznaczyła na ten cel 180 mln zł.
Bony na innowacje
„Bony na innowacje dla MSP” to kolejny program PARP skierowany do tego sektora. Chodzi w nim o to, by polskie firmy zaczęły współpracować z ośrodkami naukowymi. O ile w przypadku dużych firm nie ma z tym problemu, o tyle mniejsze wcale się nie kwapią do robienia wspólnych projektów na przykład z uczelniami. A tymczasem to tam powstają innowacyjne rozwiązania. Polska nauka dysponuje coraz lepszą aparaturą badawczą i aż szkoda ją wykorzystywać do rozwiązywania czysto teoretycznych problemów.
Dlatego w programie „Bony na innowacje” premiowana jest współpraca z ośrodkiem badawczym. Dofinansowanie przeznaczone jest na zakup usługi polegającej na opracowaniu nowego lub znacząco ulepszonego wyrobu, usługi, technologii produkcji lub nowego projektu wzorniczego. Dostać można nawet 400 tys. zł. Mali i mikroprzedsiębiorcy mogą liczyć na 80 proc. dofinansowania, średni na 70 proc. PARP przeznaczyła na ten cel ponad 60 mln zł. Nabór wniosków prowadzony będzie do końca stycznia.
Szybka ścieżka
„Szybka ścieżka” to wsparcie badań przemysłowych i prac rozwojowych przedsiębiorstw. Chodzi o to, żeby nasze firmy stały się bardziej konkurencyjne dzięki prowadzonym przez siebie badaniom. Program prowadzony jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
„Szybka ścieżka” to kolejna oferta wyłącznie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Mogą ubiegać się o dofinansowanie prac rozwojowych nad technologiami i produktami. Minimalna wartość projektu to 2 mln zł. Nabór był prowadzony do 29 lipca 2016 r.
Ochrona własności przemysłowej
To program wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Mogą w nim startować wyłącznie firmy z sektora MSP. Dofinansowanie można dostać na projekty dotyczące uzyskania ochrony prawa własności przemysłowej w kraju lub za granicą. Chodzi m.in. o patenty, prawa ochronny na wzory użytkowe i prawa z rejestracji wzorów przemysłowych. Pieniądze można wykorzystać również na wsparcie przygotowania komercjalizacji przedmiotu zgłoszenia patentowego poprzez zakup usług doradczych.
Nabór wniosków zaczął się 18 lipca, a skończył 20 stycznia. Można było starać się nawet o milion złotych. Minimalna wartość dotacji to 10 tys. zł. PARP przeznaczyła na realizację tego projektu około 50 mln zł.
Linki dla przedsiębiorców:
- PORTAL PROMOCJI EKSPORTU
- EU GO – portal zawiera informacje na temat prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, umożliwia przeprowadzenie procedur administracyjnych drogą elektroniczną, tłumaczenie informacji, przekierowuje też na analogiczne portale innych państw europejskich.
https://www.biznes.gov.pl/przedsiebiorcy/
- SOLVIT – portal z informacjami o wsparciu dla firm aktywnych za granicą. Pokazuje sposoby rozwiązywania sporów z administracją, powstałych w wyniku niewłaściwego stosowania przepisów UE. SOLVIT działa bezpłatnie.
http://ec.europa.eu/solvit/index_pl.htm
- TWOJA EUROPA – portal zawiera m.in. informacje o wsparciu finansowym dla firm i zasadach odpowiedzialności. Jest pomocny w różnych sytuacjach, z jakimi można mieć do czynienia w innych krajach UE. Portal zapewnia bezpłatne poradnictwo poprzez kontakt drogą e-mailową lub telefoniczną z odpowiednimi służbami UE udzielającymi pomocy i porad szczegółowych.
http://europa.eu/youreurope/business/index_pl.htm
- Platforma transferu technologii – platforma jest narzędziem umożliwiającym łączenie właścicieli innowacyjnych rozwiązań, tych, którzy chcą je nabyć i ekspertów chętnych do dzielenia się wiedzą. Zobacz broszurę
- MARKET ACCESS DATABASE – w przypadku eksportu z UE do krajów trzecich (pozaunijnych), przydatnym narzędziem jest „Market Access Database” – unijna internetowa baza danych zawierająca praktyczne informacje o: stawkach celnych stosowanych w poszczególnych krajach pozaunijnych, procedurach i formalnościach obowiązujących podczas odprawy celnej w określonych krajach pozaunijnych, statystyce wymiany towarowej pomiędzy UE i wskazanymi krajami pozaunijnymi, barier handlowych utrudniających dostęp do poszczególnych rynków krajów pozaunijnych, kwestiach związanych wymogami sanitarnymi i fitosanitarnymi (SPS), regułach pochodzenia towarów pozwalających określić pochodzenie eksportowanego towaru, co ma znaczenie dla stosowania w kraju pozaunijnym stawek celnych i innych środków pozataryfowych. MADB zawiera także przydatne linki dla małych i średnich firm (SMS), operujących na wybranych rynkach krajów pozaunijnych.
http://madb.europa.eu/madb/indexPubli.htm
Firma InServices zajmuje się przygotowaniem i obsługą wniosków do wszystkich powyższych programów. W celu dowiedzenia się o szczegółach prosimy o kontakt: dotacje@inservices.pl bądź pod numerem telefonu: 511 383 331
Źródła:
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/713/21853.pdf
http://www.wrota.podkarpackie.pl/res/um/gsp/przewodnik_dla_eksportera.pdf
http://www.exporter.pl/zarzadzanie/1strategia.html
http://info.mergeto.pl/2014/07/10-najwazniejszych-zmian-w-dotacjach-2014-2020/
Tagi: dotacje, eksport, konkursy, plan rozwoju eksportu, strategia biznesowa