GO TO BRAND EXPO DUBAJ
GO TO BRAND EXPO DUBAJ
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Dofinansowanie ekspansji zagranicznej na rynki Bliskiego Wschodu poprzez wsparcie udziału w targach międzynarodowych Expo Dubaj 2020. W ramach tegorocznego poddziałania 3.3.3 POIR dofinansowanie mogą otrzymać przedsiębiorcy realizujący projekty dotyczące uczestnictwa w działaniach objętych Programem promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie Expo 2020 w Dubaju, w celu promowania marek produktowych (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki.
Celem programu Go to Brand jest internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw oraz wzrost innowacyjności naszej gospodarki. Konkurs obejmuje wsparcie promocji marek produktowych (zarówno wyrobów, jak i usług), które mają szansę stać się rozpoznawalne na rynkach zagranicznych. Jako mikro-, mały lub średni przedsiębiorca możesz dostać nawet 850 tysięcy złotych na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych w ramach ekspansji na rynki Bliskiego Wschodu. W ramach dofinansowania sfinansujesz też koszty konsultanta, który doradzi Ci jak wypromować twoją firmę za granicą. Wsparcie jest skierowane również do przedsiębiorców z województwa mazowieckiego, które w poprzednim konkursie było wykluczone, do branż o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. Expo 2020 w Dubaju, które ze względu na pandemię koronawirusa zostało przełożone o rok i potrwa od 1.10.2021 do 31.03.2022, będzie jedną z pierwszych na tak ogromną skalę imprez o charakterze stacjonarnym. Organizatorzy spodziewają się 18 milionów gości, którzy złożą 25 milionów wizyt.
Nabór wniosków rozpocznie się 26 lutego i zakończy 29 marca 2021 r. To ostatnia edycja programu Go to Brand zamykająca perspektywę finansową środków unijnych na lata 2014-2020 i prawdopodobnie ostatnia szansa na pozyskanie dotacji eksportowej w perspektywie kilku lat.
Czym jest Go To Brand?
Go to Brand to działanie realizowane z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) na lata 2014-2020, pozwalające na uzyskanie dofinansowania na rozwój działań eksportowych, co znacząco ułatwia umiędzynarodowienie działalności. Głównym celem konkursu jest udzielenie wsparcia mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP) uczestniczącym w programach promocji wskazanych przez PARP. Poddziałanie ukierunkowane jest na promowanie polskich marek produktowych poprzez Markę Polskiej Gospodarki (MPG), przy zaangażowaniu przedsiębiorstw posiadających produkt (wyrób lub usługę) konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym. Promocja realizowana jest w szczególności za pośrednictwem udziału w targach i misjach gospodarczych, co dla eksporterów stanowi optymalne rozwiązanie do prezentacji swoich produktów.
Jakie zmiany nastąpią w programie?
Konkurs Go to Brand stanowił dotychczas najkorzystniejszy program eksportowy w skali kraju, jednakże w związku z zakończeniem Perspektywy Finansowej 2014-2020 ilość środków została ograniczona do 50 mln złotych (ubiegłoroczna alokacja środków w konkursie wynosiła aż 329 mln zł). Zdecydowano się również na realizację tegorocznej edycji w formule EXPO Dubaj obejmującej wsparcie MŚP uczestniczących w programie promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO w Dubaju. Przedsiębiorcy nie będą już mogli wybrać imprez targowych z rozbudowanego katalogu, ani tym bardziej samemu zaproponować wydarzeń, w których wezmą udział. Jako pozytywny aspekt należy wymienić fakt, iż z tegorocznego konkursu ponownie będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność w województwie mazowieckim (dofinansowanie maksymalnie do 80% dla mikroprzedsiębiorców), a wydatki będą rozliczane w formie uproszczonej za pomocą ryczałtu. Istotnym jest również fakt, iż zniesiono preferowane branże. W tym konkursie będą mogli wziąć udział również przedsiębiorcy, których działalność nie wpisuje się w tzw. Branżowe Programy Promocji.
Aby projekt mógł uzyskać dofinansowanie, musi uwzględniać co najmniej jedno wydarzenie branżowe, na którym zostanie zorganizowane Narodowe Stoisko Informacyjno-Promocyjne (w przypadku gdy dla danej branży przewidziano organizację Narodowego Stoiska Informacyjno-Promocyjnego) oraz udział w Polsko – Emirackim Forum Gospodarczym. Jeśli pomimo wezwania o uzupełnienie wniosku o dofinansowanie, wnioskodawca nie zaplanuje wydarzenia branżowego z Narodowym Stoiskiem Informacyjno-Promocyjnym, projekt nie spełni kryterium pn. Projekt dotyczy marki produktowej wnioskodawcy i spełnia warunki określone w wybranym programie promocji.
Regulamin konkursu Go To Brand Expo Dubaj 2020
Regulamin Konkursu dostosowano do sytuacji związanej z pandemią. Możliwe będzie jednokrotne dokonanie poprawy lub uzupełnienia wniosku o dofinansowanie w ramach danego kryterium. Przy czym ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 możliwe jest dwukrotne dokonanie poprawy lub uzupełnienia wniosku o dofinansowanie w zakresie dotyczącym spełnienia następujących kryteriów wyboru projektu:
1) Projekt dotyczy marki produktowej wnioskodawcy i spełnia warunki określone w wybranym programie promocji;
2) Wydatki w ramach projektu są uzasadnione i racjonalne z punktu widzenia zakresu i celu projektu oraz zgodne z obowiązującymi limitami;
3) Wskaźniki projektu są obiektywnie weryfikowalne, odzwierciedlają założone cele projektu, adekwatne do projektu.
Przy czym drugie wezwanie do dokonania poprawy lub uzupełnienia wniosku o dofinansowanie nie może dotyczyć zakresu wskazanego do poprawy lub uzupełnienia wniosku w pierwszym wezwaniu.
Ponadto w przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 niemożliwe lub utrudnione jest złożenie wniosku o dofinansowanie w terminie przewidzianym w § 3 ust. 3 wnioskodawca może zwrócić się do PARP z wnioskiem o przedłużenie terminu na złożenie wniosku o dofinansowanie. Po wyrażeniu zgody przez PARP wniosek o dofinansowanie może zostać złożony w terminie nie dłuższym niż 14 dni liczonych od daty zakończenia naboru w konkursie.
Termin, miejsce i sposób składnia wniosków
Ogłoszenie konkursu: 27.01.2021 r.
Planowany termin naboru wniosków: 26.02.2021-29.03.2021
Termin realizacji Programu: 2 marca 2020 r. – 30 września 2022 r.
Kto może wziąć udział w programie?
Konkurs Go To Brand 2021 zaplanowany został w formule EXPO Dubaj – wsparcie MŚP uczestniczących w programie promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO 2020 w Dubaju:
- dofinansowanie udzielane jest m.in. na takie działania jak: udział w międzynarodowych targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych i na dodatkowe działania promocyjne związane z udziałem w Światowej Wystawie EXPO 2020 w Dubaju, a także na działania związane z produkcją materiałów reklamowych (ulotki, katalogi, spoty reklamowe, filmy promocyjne, przygotowanie i tłumaczenie stron internetowych),
- na sfinansowanie kosztów usługi doradczej w zakresie przygotowania wejścia na rynek krajów Zatoki Perskiej (Arabia Saudyjska, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman, Zjednoczone Emiraty Arabskie),
- Go To Brand ma na celu promowanie polskich marek produktowych poprzez Markę Polskiej Gospodarki (MPG).
Wnioskodawcy i Beneficjenci poddziałania 3.3.3 PO IR – Go To Brand – są zobowiązani do używania Marki Polskiej Gospodarki (MPG) w trakcie realizacji działań promocyjnych
w ramach projektu, w tym w szczególności na stoiskach wystawienniczych (wizualizacja i projekt Panelu promocyjnego MPG).
Preferencję uzyskają projekty wykazujące, iż: Liczba zamkniętych lat obrachunkowych, w trakcie których Wnioskodawca prowadził działalność eksportową. Pierwszeństwo na liście rankingowej otrzymują projekty, których wnioskodawcy dłużej prowadzili działalność eksportową, tj. przez większą liczbę zamkniętych lat obrachunkowych.
O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się:
- Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa uczestniczące w programie promocji o charakterze ogólnym w związku z zamiarem uczestnictwa w Światowej Wystawie Expo 2020 w Dubaju.
Zasady finansowania projektu
Jest to konkurs mający na celu wsparcie finansowe uczestnictwa w działaniach objętych Programem promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie Expo 2020 w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie).
Wsparcie finansowe w ramach poddziałania 3.3.3, Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go To Brand skierowane jest do wybranych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii 12 branż: biotechnologia i farmaceutyka, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, maszyny i urządzenia, moda polska, IT/ICT, jachty i łodzie rekreacyjne, polskie specjalności żywnościowe, sprzęt medyczny, branża kosmetyczna, branża meblarska, sektor usług prozdrowotnych.
Poziom dofinansowania projektów
Intensywność wsparcia – maksymalne dofinansowanie:
- maksymalna wartość dofinansowania dla projektu może wynieść: 455 650 złotych
- całkowity koszt realizacji projektu musi się zamknąć w kwocie: 1 mln zł
Wartość przyznanego dofinansowania uzależniona jest od:
- skali przedsiębiorstwa (mikro, małe, średnie)
- lokalizacji projektu (woj. mazowieckie, pozostałe województwa)
- rodzaju pomocy, z której Wnioskodawca planuje skorzystać (pomoc publiczna i/lub pomoc de minimis)
- dla pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego – do 50%
- dla pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego oraz pomocy de minimis na sfinansowanie pozostałych kosztów projektu – do 50%
- tylko pomocy de minimis w zakresie kosztów całego projektu:
- do 60% – dla średniego przedsiębiorcy;
- do 75% – dla małego przedsiębiorcy;
- do 80% – dla mikroprzedsiębiorcy z województwa mazowieckiego;
- do 85% – dla pozostałych mikroprzedsiębiorców.
Wydatki kwalifikowalne
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa MŚP
w danych targach lub danej wystawie; - koszty usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
- koszty szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
- koszty podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju;
- koszty transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach
i misjach gospodarczych; - koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział
w targach oraz wpisu do katalogu targowego; - koszty organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie;
- koszty reklamy w mediach targowych;
- koszty udziału w seminariach, kongresach i konferencjach;
- koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej;
- koszty informacyjno-promocyjne projektu.
Warunki określone w Programie promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO 2020 w Dubaju
Przedsiębiorca nie musi prowadzić działalności w branży wpisującej się w tzw. Branżowe Programy Promocji, jak to było w poprzednich edycjach. Trzeba jednak spełniać inne warunki określone w Programie.
Do działań promocyjnych, w których udział lub których organizacja, może być sfinansowana przez przedsiębiorców w ramach poddziałania 3.3.3 POIR zalicza się:
a) stoiska na imprezach targowych lub targowo-konferencyjnych,
b) misje wyjazdowe,
c) misje przyjazdowe,
d) dodatkowe działania promocyjne, w tym w kanałach elektronicznych, np. na portalach społecznościowych, wyszukiwarkach internetowych, platformach zakupowych, itp.;
e) zakup usługi doradczej,
f) udział w Polsko – Emirackim Forum Gospodarczym,
g) udział w Polish Games Show
Przedsiębiorca jest zobowiązany do realizacji w ramach Programu co najmniej dwóch (2) działań promocyjnych z listy wskazanej w pkt. 5 lit. a-c i lit. f-g, w tym do:
1) udziału w Polsko – Emirackim Forum Gospodarczym;
2) realizacji co najmniej jednego działania promocyjnego (stoiska na imprezie targowej lub targowo-konferencyjnej lub misji wyjazdowej):
a) podczas wydarzenia wskazanego w Tabeli, na którym przewidziano organizację narodowego stoiska informacyjno-promocyjnego w danej branży, lub
b) podczas wydarzenia wskazanego w Tabeli, jeżeli dla danej branży nie jest przewidziana organizacja narodowego stoiska informacyjno-promocyjnego.
Poszczególne wydarzenia zaprezentowano na poniższych zdjęciach.
Alokacja środków Go To Brand 2020
Pula środków przewidziana na dofinansowanie projektów w ramach konkursu Go To Brand – Expo Dubaj 2020 wynosi 50 mln złotych:
– dla projektów zlokalizowanych w województwie mazowieckim: 15 000 000,00 zł
– dla projektów zlokalizowanych w województwach innych niż mazowieckie: 35 000 000,00 zł
Okres realizacji projektu
- Rozpoczęcie prac (rzeczowej realizacji projektu) może nastąpić najwcześniej po złożeniu wniosku o dofinansowanie.
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną stanowiącą istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Planujesz ekspansję zagraniczną? Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z konsultantem pod numerem telefonu: 511 383 331.
Źródła: