
Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej.

Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej.
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Ogłoszono nabór w ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. Działanie 10.1 „Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej” obejmujący aglomerację wrocławską, wałbrzyską i jeleniogórską.
Projekt unijny edukacja przedszkolna dotyczy rozwijania działalności przedszkoli poprzez uruchamianie nowych miejsc, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowych ośrodkach edukacji przedszkolnej. Program unijny przewiduje finansowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych i specjalistycznych mających na celu rozwój dzieci na wczesnym etapie edukacji czy doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego.
Głównym celem projektu unijnego jest zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej oraz zwiększenie liczby miejsc w edukacji przedszkolnej i podniesienie kompetencji uczniów w przedszkolach. Poziom dofinansowania dla firm wynosi 85 lub 95 % w zależności od typu projektu.
Tegoroczny nabór na dotacje umożliwiające rozwój edukacji przedszkolnej na Dolnym Śląsku rozpocznie się 30 listopada, a zakończy 31 grudnia 2018 r. W ramach konkursu przewidziane są dotacje na utworzenie nowych miejsc zarówno dla podmiotów prowadzących placówki przedszkolne, jak również dopiero planujących założyć ośrodek wychowania przedszkolnego. Wnioski o dotacje unijne mogą składać jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, organy prowadzące publiczne i niepubliczne przedszkola, jak również przedsiębiorcy. Projekt finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego będzie przeznaczony dla przedszkoli położonych lub planowanych do założenia na terenie jednego z trzech wyodrębnionych obszarów: aglomeracji wrocławskiej, wałbrzyskiej lub jeleniogórskiej. Warunkiem koniecznym do aplikowania o dotację jest realizacja projektu na tym terenie, czyli prowadzenie opieki przedszkolnej w obiekcie tam zlokalizowanym, zaś siedziba podmiotu wnioskującego w konkursie może być zlokalizowana gdziekolwiek.
Celem konkursu jest utworzenie i dostosowanie nowych miejsc przedszkolnych, jak również podniesienie kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym poprzez organizację dodatkowych zajęć oraz podniesienie kwalifikacji kadr nauczycielskich. W ramach działania 10.1 przewidziano trzy typy projektów, na które można otrzymać dofinansowanie:
1) typ A – pozwala finansować dowolne cele inwestycyjne związane z uruchomieniem nowych miejsc przedszkolnych, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowych ośrodkach edukacji przedszkolnej: adaptacja i doposażenie pomieszczeń, prace remontowe, zakup wyposażenia, otwieranie nowych punktów przedszkolnych, zakup materiałów dydaktycznych i zabawek edukacyjnych, zastosowanie rozwiązań niwelujących dysfunkcje, zaadaptowanie czy zabezpieczenie terenu wokół placówki, budowa placu zabaw itp.
2) typ B – dotyczy rozszerzenia oferty ośrodka wychowania przedszkolnego poprzez wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych i specjalistycznych zarówno dla dzieci wymagającymi wyrównania braków edukacyjnych, jak również dzieci planujących rozwijać swoje kompetencje edukacyjne, społeczne, fizyczne czy uniwersalne niezbędne w przyszłości na rynku pracy.
3) typ C – obejmują doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego: doradztwo, kursy, szkolenia doskonalące, staże i praktyki czy studia podyplomowe.
Typy projektów można, a nawet powinno się ze sobą łączyć, za co przewidziane są dodatkowe punkty na etapie oceny wniosku. Zgodnie z SZOOP RPO WD 2014-2020 maksymalny poziom dofinansowania w zakresie projektu A oraz projektów łączonych wynosi 85%, zaś w zakresie projektów typu B i C wynosi aż 95% wartości inwestycji, jednakże może obejmować wyłącznie rozwiązania dedykowane dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Minimalna wartość projektu wynosi 50 000 zł, nie przewidziano ograniczeń związanych z maksymalną wartością projektu.
Istotnym elementem Działania 10.1 „Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej” jest możliwość finansowania działalności bieżącej nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego w ramach projektów współfinansowanych ze środków EFS, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy: opłaty bieżące, czynsz i media, finansowanie zajęć i wynagrodzenia nauczycieli. Warunkiem obligatoryjnym jest utrzymanie nowo utworzonych miejsc przedszkolnych w okresie kolejnych dwóch lat.
Kolejnym wymogiem konkursowym jest posiadanie doświadczenia i dobra sytuacja finansowa Wnioskodawcy. Na etapie oceny projektu Instytucja będzie weryfikować czy przyszły beneficjent posiada doświadczenie w prowadzeniu placówek wychowania przedszkolnego, współpracy z dziećmi czy realizowania działań z zakresu edukacji przedszkolnej, jak również aplikowania w ramach podobnych projektów finansowanych ze środków EFS. Oceniany będzie również potencjał finansowy Wnioskodawcy w ostatnim roku obrotowym, który musi być większy lub równy budżetowi przewidzianemu w projekcie na jeden rok.
Wnioskodawca, na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie, jest zobowiązany do opracowania Diagnozy zapotrzebowania na nowe miejsca przedszkolne. Wnioskodawca jest zobowiązany do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego, przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej w umowie o dofinansowanie projektu.
Podsumowując: został ogłoszony konkurs unijny mający na celu zwiększenie liczby miejsc dla dzieci w wieku
przedszkolnym skierowany do podmiotów posiadających siedzibę w aglomeracji wrocławskiej (ZIT WrOF), wałbrzyskiej (ZIT AW) lub jeleniogórskiej (ZIT AJ) przewidujący dwa etapy finansowania:
1) zakup wyposażenia i dostosowanie posiadanego obiektu, wdrożenie dodatkowych zajęć do oferty placówki i podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej,
2) pokrycie wydatków bieżących, takich jak: czynsz, koszty wynajmu, środki czystości, catering czy pensje dla nauczycieli.
Wnioskodawca powinien posiadać doświadczenie i stabilną sytuację finansową. Projekty można realizować w partnerstwie.
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
I UMÓW NA BEZPŁATNE OMÓWIENIE SZANS UZYSKANIA DOTACJI
InServices
ul. Jabłeczna 14/12,
50-539 Wrocław
Źródła:
– Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego (projekt z 31 października 2017 r.),
– https://www.placowki-niepubliczne.pl/porady-prawne/finanse-i-dotacje/1834
– https://www.portaloswiatowy.pl/aktualnosci-535
– http://www.warszawskie-przedszkole.pl/poradnik/118-poradnik-wasne-prywatne-przedszkole-jak-otworzy.html
– http://rpo.dolnyslask.pl/skorzystaj-2-2-2/zobacz-ogloszenia-i-wyniki-naborow-wnioskow/
– http://rpo.dolnyslask.pl/wp-content/uploads/2018/10/Za%C5%82%C4%85cznik-nr-4-Standardy-realizacji-wybranych-form-wsparcia-w-ramach-Dzia%C5%82ania-10.1.pdf
– http://www.ipaw.walbrzych.eu/wp-content/uploads/2015/10/FAQ-cz%C4%99sto-zadawane-pytania-10.1-1.02.16.pdf