DOTACJE DLA FIRM DOTKNIĘTYCH PRZEZ BREXIT
DOTACJE DLA FIRM DOTKNIĘTYCH PRZEZ BREXIT
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
15 lipca 2022 roku ruszyła pierwsza runda naboru do specjalnego programu Re_Open UK, który ma pomóc polskim przedsiębiorcom poradzić sobie z negatywnymi skutkami brexitu. Łączna kwota środków, które w ramach Re_Open UK zostaną przeznaczone dla polskich przedsiębiorców to 115 126 279 euro.
Program Re_Open UK to pomoc udzielana przedsiębiorcom działającym na terenie Polski, którzy zostali dotknięci negatywnymi skutkami brexitu.
Spis Treści:
Głównym celem programu Re_Open UK jest zniwelowanie negatywnych skutków gospodarczych polskich firm. Odpowiedzią jest ustanowiona przez KE tzw. pobrexitowa rezerwa dostosowawcza (BAR) o wartości blisko pół miliarda złotych.
Dla kogo?
Program skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw innych niż MŚP, które ucierpiały w wyniku wyjścia Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej.
Program Re_Open UK skierowany jest do przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców (KRS, CEIDG). Wszystkie działania finansowane w ramach Programu Re_Open UK mają zmierzać do łagodzenia negatywnych skutków brexit, które szczególnie wyraźnie ujawniły się po zakończeniu okresu przejściowego.
Ze środków rezerwy nie mogą skorzystać podmioty, które odnoszą korzyści z brexit, w tym podmioty sektora finansowego. Ponadto wsparcie nie może być przeznaczone na podatek od wartości dodanej (VAT) oraz wydatki związane z przeniesieniami lub sprzeczne z jakimkolwiek obowiązującym prawem UE lub prawem krajowym.
Cel programu?
Program Re_Open UK dotyczy realizacji działań z części wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej przeznaczonej dla przedsiębiorców, odpowiadając na szereg wyzwań stojących przed przedsiębiorcami działającymi na terenie Polski, którzy zostali negatywnie dotknięci skutkami wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE.
Celem Programu Re_Open UK jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE, które dotknęły przedsiębiorców działających na terenie Polski, w szczególności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
Poziom dofinansowania i wkład własny
MAKSYMALNY % POZIOM DOFINANSOWANIA UE WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH NA POZIOMIE PROJEKTU:
− do 85,00% – dla przedsiębiorców innych niż MŚP
− do 100,00% – dla MŚP
W przypadku projektów objętych pomocą publiczną poziom dofinansowania wynikać będzie z Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
MINIMALNY WKŁAD WŁASNY OSTATECZNEGO ODBIORCY JAKO % WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH:
− od 15,00% – dla przedsiębiorców innych niż MŚP
− wkład własny może nie być wymagany w odniesieniu do MŚP
W przypadku projektów objętych pomocą publiczną poziom wkładu własnego ostatecznego odbiorcy wynikać będzie z rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
Dofinansowanie na rzecz przedsiębiorców przekazywane jest w walucie Euro.
Aby projekty kwalifikowały się do wsparcia w ramach Programu Re_Open UK muszą zawierać opis przedsięwzięć, których celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE, w tym zakres, w jakim działania te złagodzą skutki brexit oraz sposoby realizacji tych działań. Ponadto warunkiem uznania wydatków za kwalifikowalne w projekcie jest wykazanie ich bezpośredniego i wyłącznego związku z brexit, na podstawie dokumentacji dowodowej.
W ramach Działania 1 wartość pomocy nie może przekroczyć 100% wartości wydatków kwalifikowalnych w odniesieniu do projektów realizowanych przez MŚP oraz 85% wartości kosztów kwalifikowalnych w odniesieniu do projektów realizowanych przez przedsiębiorców innych niż MŚP.
Uwaga dotycząca regionalnej pomocy inwestycyjnej: W przypadku projektu, w którym inwestycja początkowa mieści się na dwóch lub większej liczbie obszarów objętych pomocą, zastosowanie ma maksymalna intensywność pomocy (zgodnie z mapą pomocy regionalnej) odnosząca się do tego obszaru objętego pomocą, na którym poniesiono najwięcej kosztów kwalifikowalnych.
Minimalna i maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu (EUR)
a) Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu: nie dotyczy
b) Maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: 5 000 000,00 EUR
c) Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych na opracowanie modelu biznesowego/strategii rozwoju: 15 000,00 EUR
d) Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych na inwestycje (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne): 5 000 000,00 EUR
e) Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych na udział w imprezach targowych i wystawienniczych oraz organizację i udział w misjach gospodarczych: 50 000,00 EUR
Typy projektów w Programie Re_Open UK
W ramach RE_Open UK przygotowano dwa działania: jedno dla przedsiębiorstw dotkniętych skutkami brexit, a drugie dla przedsiębiorstw zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit. Pierwsze działanie wyróżnia cztery typy projektów, które umożliwią przedsiębiorcom elastyczne korzystanie ze wsparcia Unii Europejskiej w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej:
- Nowe kierunki eksportu – dofinansowanie udziału w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych (targach, imprezach wystawienniczych, misjach gospodarczych), dzięki którym przedsiębiorcy będą mogli wejść na nowe rynki zagraniczne z nową lub aktualną ofertą, a także pozostać na aktualnych rynkach z nową ofertą,
- RE_START inwestycyjny – dofinansowanie działań inwestycyjnych w przedsiębiorstwach, które szukają nowych kierunków rozwoju w pobrexitowej rzeczywistości. Firmy, które poprzez działania inwestycyjne chcą stworzyć ofertę skierowaną na nowe rynki zbytu, będą mogły sfinansować koszty inwestycji w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne.
- Akcja adaptacja do zmian – dofinansowanie projektów, które mają na celu adaptację przedsiębiorstw do nowych uwarunkowań wynikających z brexitu, oraz projektów, dzięki którym firmy uzyskają profesjonalne doradztwo związane z możliwościami rozwojowymi,
- Brexit bez straty – dofinansowanie projektów, w których przedsiębiorcy przedstawią koszty poniesione od 01 stycznia 2020 roku dotyczące dostosowania firm do nowych warunków wymiany handlowej z Wielką Brytanią. Katalog wydatków może dotyczyć działań inwestycyjnych, udziału w międzynarodowych imprezach wystawienniczych i misjach gospodarczych, oraz kosztów adaptacji i doradztwa w związku niwelowaniem negatywnych skutków brexitu.
Dla typów 1, 2 oraz 3 realizacja projektów rozpoczyna się po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Dofinansowaniu podlegać będą wydatki zaplanowane do poniesienia w ramach projektu.
W drodze wyjątku – w przypadku Typu 1 – za rozpoczęcie realizacji projektu nie traktuje się dokonania rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego, które mogą nastąpić w terminie 12 miesięcy przed dniem
złożenia wniosku o dofinansowanie. Jednakże wydarzenie gospodarcze, którego dotyczą te wydatki, musi odbyć się po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. W opisanym przypadku dofinansowanie udzielane jest jedynie w formie pomocy de minimis.
Dla Typu 4 okres realizacji projektów trwa od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie projektów.
Katalog kosztów kwalifikowalnych – Typ 1 – Nowe kierunki eksportu:
Dofinansowanie dotyczy kosztów udziału w międzynarodowych imprezach targowych i wystawienniczych oraz organizacji i udziału w misjach gospodarczych, obejmujących:
zakup i zabudowa stoiska,
rezerwacja miejsca wystawowego na targach (wynajęcie powierzchni wystawienniczej), opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu go katalogu targowego, reklama w mediach targowych
wstęp na imprezy targowe i wystawiennicze,
organizacja i obsługa techniczna stoiska,
koszty podróży służbowych trzech pracowników uczestniczących w imprezach targowych i wystawienniczych oraz misjach gospodarczych (transport, zakwaterowanie, diety, ryczałty na dojazdy miejscowe i lokalne, ubezpieczenia, wizy), w okresie nie dłuższym niż dwa dni (a w przypadku misji – jeden dzień) przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawy lub misji, oraz w okresie trwania przedsięwzięcia, w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej,
transport, ubezpieczenie oraz odprawa celna eksponatów, usługi tłumaczeń wraz z prawami autorskimi,
przygotowanie projektu i produkcja indywidualnych materiałów promujących produkty lub usługi na potrzeby imprezy targowej/wystawienniczej (np. przygotowanie i druk materiałów promocyjnych, broszur, katalogów, folderów reklamowych zawierających ofertę handlową, prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe, materiały testowe),
zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w misjach.
Katalog kosztów kwalifikowalnych – Typ 2 – RE_START inwestycyjny:
Wsparcie dotyczy:
– nabycia albo wytworzenia środków trwałych;
nabycia robót i materiałów budowlanych;
nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej.
Katalog kosztów kwalifikowalnych – Typ 3 – Akcja adaptacja do zmian:
Wsparcie dotyczy:
− kosztów usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych, w celu opracowania nowego/zaktualizowanego modelu biznesowego/strategii/planu rozwoju przedsiębiorstwa,
− wyszukiwania potencjalnych partnerów zagranicznych i doprowadzenia do etapu negocjacji handlowych (z wyłączeniem usług pośrednictwa handlowego oraz doradztwa związanego z bezpośrednim uczestnictwem doradcy w negocjacjach),
− doradztwa w zakresie projektowania dopasowania produktu do potrzeb rynku docelowego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym),
− doradztwa w zakresie projektowania kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalno-prawnego umożliwiającego wejście na dany rynek,
− doradztwa w zakresie uzyskania certyfikacji, akredytacji, koncesji lub innego typu dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej/ sprzedaży produktów na docelowym rynku (z wyłączeniem kosztów finalnego uzyskania dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów na wybranym rynku docelowym),
− projektowania planu szczegółowej kampanii promocyjnej (w tym kampanii w Internecie),
− projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych oraz stron internetowych przeznaczonych do promocji i sprzedaży produktów, których dotyczy projekt,
− projektowania wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów, projektowania logotypów i marek produktowych, tworzenia regulaminów usług, gwarancji produktowych i projektowania innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy rynek,
− doradztwa w zakresie uzyskania ochrony własności przemysłowej za granicą w przypadku produktów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych,
− innych usług doradczych związanych bezpośrednio z przygotowaniem do wdrożenia nowej strategii działania przedsiębiorstwa np. w zakresie: badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów, projektowania procesów technologicznych lub logistycznych,
− zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych usprawniających procesy (np. produkcyjne, organizacyjne) w przedsiębiorstwie (koszty inwestycyjne),
− szkolenia pracowników, którzy zajęli się nowymi obszarami działania firmy wynikającymi ze zmienionych okoliczności wymiany handlowej ze Zjednoczonym Królestwem,
− zakupu usług doradczych dotyczących adaptacji do zmian, jakie zaszły w wyniku brexit w handlu z rynkiem Zjednoczonego Królestwa np. w zakresie: dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji, tłumaczeń, badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów, projektowania procesów technologicznych lub logistycznych.
Katalog kosztów kwalifikowalnych – Typ 4 – Brexit bez straty:
Wsparcie dotyczy:
− kosztów udziału w międzynarodowych imprezach targowych i wystawienniczych oraz organizacji i udziału w misjach gospodarczych, o których mowa w opisie kosztów kwalifikowalnych dla Typu projektu 1 w Działaniu 1,
− kosztów nabycia albo wytworzenia środków trwałych, robót i materiałów budowlanych oraz wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, o których mowa w opisie kosztów kwalifikowalnych dla Typu projektu 2 w Działaniu 1,
− kosztów usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych, w celu opracowania nowego/zaktualizowanego modelu biznesowego/strategii/planu rozwoju przedsiębiorstwa oraz pozostałych usług doradczych, o których mowa w opisie kosztów kwalifikowalnych dla Typu projektu 3 w Działaniu 1,
− zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych usprawniających procesy (np. produkcyjne, organizacyjne) w przedsiębiorstwie, o których mowa w opisie kosztów kwalifikowalnych dla Typu projektu 3 w Działaniu 1,
− szkolenia pracowników, którzy zajęli się nowymi obszarami działania firmy wynikającymi ze zmienionych okoliczności wymiany handlowej ze Zjednoczonym Królestwem, o których mowa w opisie kosztów kwalifikowalnych dla Typu projektu 3 w Działaniu 1,
− zakupu usług doradczych dotyczących adaptacji do zmian, jakie zaszły w wyniku brexit w handlu z rynkiem Zjednoczonego Królestwa np. w zakresie: dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji, tłumaczeń, badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów, projektowania procesów technologicznych lub logistycznych, o których mowa w opisie kosztów kwalifikowalnych dla Typu projektu 3 w Działaniu 1.
Preferencje i inne istotne informacje
Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia uzasadnienia, że wystąpienie wskazanych negatywnych skutków gospodarczych związane jest wyłącznie i bezpośrednio z brexit, przedstawiając zdiagnozowane i mierzalne skutki brexit dla swojego przedsiębiorstwa potwierdzone dokumentacją dowodową.
Jeśli wnioskodawca został dotknięty także negatywnymi skutkami pandemii COVID-19, ocenie podlega, czy z informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie wynika, iż projekt dotyczy wyłącznie i bezpośrednio skutków brexit, a nie skutków pandemii COVID-19 dla wnioskodawcy. Uzasadnienie musi pozwolić na rozgraniczenie negatywnych skutków pandemii COVID-19 od negatywnych skutków brexit dla prowadzonej działalności gospodarczej.
Warunkiem udzielenia wsparcia przez Podmiot Zarządzający będzie potwierdzenie powyższego na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.
Wnioskodawca ma możliwość realizacji projektu:
a) na podstawie wydatków rzeczywiście poniesionych;
b) w formie kwot ryczałtowych;
c) zarówno na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków jak i w formie kwot ryczałtowych, przy czym w ramach tego samego zadania nie można łączyć kwot ryczałtowych z wydatkami rzeczywiście poniesionymi.
Kryteria oceny projektu
OGÓLNE KRYTERIA MERYTORYCZNE OCENY PROJEKTU:
1. Negatywny wpływ brexit na wnioskodawcę – potrzeba realizacji projektu (0/1).
2. Wpływ projektu na przeciwdziałanie negatywnym skutkom brexit (0/1).
3. Przedmiot projektu nie dotyczy rodzajów działalności i sektorów wykluczonych z możliwości uzyskania dofinansowania (0/1).
4. Wydatki w ramach projektu są kwalifikowalne w ramach Programu Re_Open UK (0/1).
5. Projekt spełnia wszystkie warunki obligatoryjne dla typu 1 Nowe kierunki eksportu, wskazane w Programie Re_Open UK (0/1/nie dotyczy).
6. Projekt spełnia wszystkie warunki obligatoryjne dla typu 2 Re_start inwestycyjny, wskazane w Programie Re_Open UK (0/1/nie dotyczy).
7. Projekt spełnia wszystkie warunki obligatoryjne dla typu 3 Akcja adaptacja do zmian, wskazane w Programie Re_Open UK (0/1/nie dotyczy).
8. Projekt spełnia wszystkie warunki obligatoryjne dla typu 4 Brexit bez straty, wskazane w Programie Re_Open UK (0/1/nie dotyczy).
9. Projekt jest zgodny z celami wskazanymi w motywie 7 Rozporządzenia BAR (0/1).
Niespełnienie ogólnych kryteriów merytorycznych oceny projektu (od 1 do 8) skutkuje oceną negatywną wniosku o dofinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie nie podlega dalszej ocenie wg szczegółowych kryteriów merytorycznych oceny projektu.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA MERYTORYCZNE OCENY PROJEKTU:
1. Spadek obrotów w handlu ze Zjednoczonym Królestwem (0-50 pkt) – Wnioskodawca musi uzyskać minimum 2 punkty.
Informacje potwierdzające spełnienie kryterium, opisane przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie, powinny być opracowane na podstawie rzetelnych i weryfikowalnych dokumentów dowodowych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy i opierać się na porównaniu danych z wybranego roku (2018 albo 2019) z danymi dotyczącymi roku 2021 albo 2022.
Rok 2020 został wyłączony jako punkt odniesienia z uwagi na okres przejściowy w relacjach handlowych ze Zjednoczonym Królestwem oraz skutki pandemii COVID-19.
2. Wzrost kosztów w handlu ze Zjednoczonym Królestwem (0-40 pkt) – Wnioskodawca musi uzyskać minimum 5 punktów.
Analiza dotyczy okresu 2020-2022 i polega na wskazaniu sumy kosztów, które przedsiębiorstwo poniosło jako bezpośredni skutek brexit, a następnie obliczeniu ilorazu tej sumy kosztów do sumy obrotów ze Zjednoczonym Królestwem zrealizowanych we wskazanym okresie.
Informacje potwierdzające spełnienie kryterium, opisane przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie, powinny być opracowane na podstawie rzetelnych i weryfikowalnych dokumentów dowodowych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy i opierać się na danych z zamkniętych lat obrachunkowych: 2020, 2021 i 2022.
Termin naboru
Konkurs podzielony jest na rundy. Harmonogram rund w ramach naboru:
- 10.01.2023 – 31.01.2023
- Dla: MŚP
- Typ:
- Typ 1. Nowe kierunki eksportu
- Typ 2. Re_start inwestycyjny
- Typ 3. Akcja adaptacja do zmian
- Alokacja: 20 mln EUR
- 10.01.2023 – 31.01.2023
- Dla: Przedsiębiorcy inni niż MŚP
- Typ:
- Typ 1. Nowe kierunki eksportu
- Typ 2. Re_start inwestycyjny
- Typ 3. Akcja adaptacja do zmian
- Alokacja: 8,5 mln EUR
- 10.01.2023 – 31.01.2023
- Dla: MŚP
- Typ:
- Typ 4. Brexit bez straty
- Alokacja: 6 mln EUR
- 10.01.2023 – 31.01.2023
- Dla: Przedsiębiorcy inni niż MŚP
- Typ:
- Typ 4. Brexit bez straty
- Alokacja: 2,78 mln EUR
- 7.02.2023 – 28.02.2023
- Dla: MŚP
- Typ:
- Typ 1. Nowe kierunki eksportu
- Typ 2. Re_start inwestycyjny
- Typ 3. Akcja adaptacja do zmian
- Alokacja: 8,1 mln EUR
- 7.02.2023 – 28.02.2023
- Dla: Przedsiębiorcy inni niż MŚP
- Typ:
- Typ 1. Nowe kierunki eksportu
- Typ 2. Re_start inwestycyjny
- Typ 3. Akcja adaptacja do zmian
- Alokacja: 3,55 mln EUR
- 7.02.2023 – 28.02.2023
- Dla: MŚP
- Typ:
- Typ 4. Brexit bez straty
- Alokacja: 2,78 mln EUR
- 7.02.2023 – 28.02.2023
- Dla: MŚP
- Typ:
- Typ 4. Brexit bez straty
- Alokacja: 1 mln EUR
Podmiot Zarządzający może podjąć decyzję o skróceniu terminu składania wniosków o dofinansowanie w danej rundzie naboru, w przypadku gdy łączna kwota dofinansowania złożonych wniosków w ramach danej rundy naboru przekroczy 130% przeznaczonej alokacji. Nie później niż 2 dni przed planowanym terminem zakończenia rundy naboru wniosków. Podmiot Zarządzający na swojej stronie internetowej umieści komunikat o skróceniu terminu naboru wniosków o dofinansowanie.
Podmiot Zarządzający może podjąć decyzję o wydłużeniu terminu składania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach danej rundy naboru w przypadku małej liczby złożonych wniosków. Informacja o wydłużeniu rundy naboru będzie udostępniona na stronie www.reopen.biz.
Dopuszczalny okres realizacji projektów zostanie ustalony indywidulanie dla każdego naboru wniosków o dofinansowanie.
Zakończenie realizacji projektu musi nastąpić najpóźniej w dniu 31 sierpnia 2023 r.
W przypadkach dotyczących utrzymania inwestycji przez MŚP, okres trwałości projektu może być skrócony do 3 lat zgodnie z przepisami pomocy publicznej.
Informacje dodatkowe
Podstawą przygotowania i realizacji Programu Re_Open UK jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Łączna kwota środków, które zostały przeznaczone dla polskich przedsiębiorców wynosi 116 597 576 EUR.
Za realizację Programu Re_Open UK odpowiedzialna jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., która pełni rolę Podmiotu Zarządzającego i jest odpowiedzialna za ogłaszanie naborów, ocenę formalno-merytoryczną wniosków o dofinansowanie, podpisywanie umów i realizację projektów przez Ostatecznych odbiorców.
W czym możemy pomóc?
Planując pozyskanie dofinansowania swoich inwestycji z UE przedsiębiorcy powinni również zwrócić uwagę na to, żeby ich przedsięwzięcia były nie tylko rentowne, ale spełniały wymogi w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Już w mijającej perspektywie finansowej często punktowane były działania właśnie z tego zakresu, w tym m.in. wspieranie powstawania nowych miejsc pracy, aktywizacja bezrobotnych, a także zaangażowanie w to, aby wytwarzany produkt czy świadczona usługa były przyjazne środowisku naturalnemu.
Przedsiębiorcy mają do dyspozycji wiele instrumentów finansowych i programów, dzięki którym mogą pozyskać fundusze na swoją działalność. Istotne jest, aby jak najlepiej i z odpowiednim wyprzedzeniem przygotowali się do napisania wniosków.
Przedsiębiorstwo Inservices od przeszło dekady świadczy profesjonalne usługi doradcze z dziedziny pozyskiwania dotacji unijnych. Wspieramy klientów biznesowych w pozyskiwaniu finansowania i dotacji z funduszy UE. Działamy online na terenie całej Polski. Świadczymy pomoc w rozliczaniu projektów po otrzymaniu dotacji oraz prowadzimy proces odwoławczy w przypadku ich odrzucenia.
Pamiętaj, uzyskanie dotacji unijnych nie musi być problematyczne. Rzetelna pomoc i fachowe doradztwo to sposób, jak zawalczyć o wysokie dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Źródła:
https://fundacja.opole.pl/1343/2/zmiany-w-programie-re-open-uk.html
https://dotacje-eu.pl/2022/11/23/re-open-uk/
https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski