Jak uzyskać dofinansowanie eksportu?
Jak uzyskać dofinansowanie eksportu?
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Dofinansowanie eksportu zagranicznego poprzez wsparcie udziału w targach międzynarodowych: kosztów przelotu, diet i zakwaterowania, budowy stoisk czy prowadzenia działań promocyjnych w ramach konkursu „Go to brand”.
Celem programu Go to Brand jest internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw oraz wzrost innowacyjności naszej gospodarki. Konkurs obejmuje wsparcie promocji marek produktowych, które mają szansę stać się rozpoznawalne na rynkach zagranicznych. Jako mikro-, mały lub średni przedsiębiorca możesz uzyskać dofinansowanie eksportu w wysokości nawet do 850 tysięcy złotych na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. Dofinansowanie eksportu umożliwia sfinansowanie kosztów konsultanta, który doradzi Ci jak wypromować twoją firmę za granicą.
Wsparcie jest skierowane do przedsiębiorców wszystkich województw z wyłączeniem mazowieckiego. Największy potencjał w staraniu się o dofinansowanie eksportu mają branże o wysokim współczynniku konkurencyjnym i innowacyjnym. Są to: biotechnologia i farmaceutyka, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, maszyny i urządzenia, moda polska, IT/ICT, jachty i łodzie rekreacyjne, polskie specjalności żywnościowe, sprzęt medyczny, branże kosmetyczna, meblarska, usług prozdrowotnych.
Nabór wniosków rozpocznie się 11 lutego i zakończy 11 marca 2020 r. To ostatnia edycja programu Go to Brand zamykająca perspektywę finansową środków unijnych na lata 2014-2020 i prawdopodobnie ostatnia szansa na pozyskanie dotacji eksportowej w perspektywie kilku lat.
CHARAKTERYSTYKA KONKURSU
Go to Brand to działanie realizowane z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) na lata 2014-2020, pozwalające uzyskać dofinansowanie eksportu, co znacząco ułatwia umiędzynarodowienie działalności. Głównym celem konkursu jest udzielenie wsparcia mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP) uczestniczącym w programach promocji wskazanych przez PARP. Poddziałanie ukierunkowane jest na promowanie polskich marek produktowych poprzez Markę Polskiej Gospodarki (MPG), przy zaangażowaniu przedsiębiorstw posiadających produkt (wyrób lub usługę) konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym. Promocja realizowana jest w szczególności za pośrednictwem udziału w targach i misjach gospodarczych, co dla eksporterów stanowi optymalne rozwiązanie do prezentacji swoich produktów.
ZMIANY W AKTUALNYM NABORZE
Najważniejszą zmianą jest wykluczenie z konkursu przedsiębiorców z województwa mazowieckiego, ze względu na wysoki poziom absorpcji środków unijnych w firmach stołecznych i ich najbliższego regionu. W stosunku do poprzednich edycji programu Go to Brand wprowadzono szereg ułatwień, obowiązujących również w zeszłorocznym naborze, w zakresie wyboru imprez targowych i wyboru imprez odgórnie narzuconych. Pozytywne zmiany objęły również możliwość rozliczania wydatków w kwotach ryczałtowych, o czym w dalszej części artykułu.
Istotną zmianą jest także alokacja konkursu. Z okazji, że jest to ostatni nabór w ramach perspektywy finansowej środków unijnych na lata 2014-2020, projekt posiada rekordową kwotę alokacji. Tegoroczny konkurs zapewni dofinansowanie eksportu dla ponad 2 tys. firm z 15 województw.
Wśród najistotniejszych zmian w stosunku do poprzednich edycji programu obejmujących zadania określone w Branżowych Programach Promocji warto wymienić:
1) większa liczba poza unijnych rynków perspektywicznych do wyboru i brak narzuconej listy targowej:
- a) Azja Południowo-Wschodnia (Japonia, Korea Południowa, państwa Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN4),
- b) Ameryka Północna (Kanada, Stany Zjednoczone Ameryki, Meksyk),
- c) Bliski Wschód (Turcja, Iran, Izrael i państwa Zatoki Perskiej),
- d) Europa Centralna i Wschodnia (państwa Bałkanów Zachodnich, państwa członkowskie Wspólnoty Niepodległych Państw, Ukraina i Gruzja),
- e) państwa BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, Republika Południowej Afryki).
2) brak zamkniętej listy targowej również na targach nieperspektywicznych w krajach Unii Europejskiej i poza Wspólnotą.
3) konieczność wzięcia udziału tylko w jednej imprezie targowej, w ramach której zorganizowane zostanie stoisko narodowe, a nie jak poprzednio w przynajmniej trzech (3) działaniach targowych, przy czym przynajmniej jedno (1) z tych działań stanowić powinna impreza targowa, w ramach której zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne oraz jedno (1) z tych działań stanowić powinna impreza targowa, na jednym z rynków perspektywicznych.
4) brak ograniczeń w liczbie podejmowanych działań – a nie jak poprzednio: do wzięcia udziału w przynajmniej jednym (1) narzuconym działaniu, przy czym co najmniej 1 działanie musiało dotyczyć wskazanych przez przedsiębiorcę poza unijnych rynków perspektywicznych.
5) projekt nie wymaga rejestracji na Portalu Promocji Eksportu.
6) wymagany jest zakup 1 usługi doradczej, zaś niewymagany zakup usługi szkoleniowej.
7) nie ma narzuconych wymogów odnośnie udziału w grupowych wyjazdowych misjach gospodarczych – poprzednio przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, mógł wziąć udział w maksymalnie dwóch (2) grupowych wyjazdowych misjach gospodarczych.
8) nie ma również narzuconych wymogów odnośnie przyjazdowych misji gospodarczych – poprzednio wnioskodawca mógł zorganizować maksymalnie 6 przyjazdowych misji gospodarczych (wizyt studyjnych).
ODBIORCY KONKURSU
Program Go to Brand skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających siedzibę lub oddział na terenie Polski, reprezentujących 12 branż wybranych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, o wysokim potencjale eksportowym i wizerunkowy do budowania silnej i rozpoznawalnej Marki Polskiej Gospodarki. W ramach każdej branży wyszczególnione zostały numery PKD, które powinien posiadać wnioskodawca, aby ubiegać się o wsparcie i wziąć udział w konkursie.
Wnioskodawca musi prowadzić działalność w jednej z obligatoryjnych branż perspektywicznych:
- biotechnologia i farmaceutyka
- budowa i wykańczanie budowli
- części samochodowe i lotnicze
- IT/ITC
- jachty i łodzie
- kosmetyki
- maszyny i urządzenia
- meble
- moda polska
- polskie specjalności żywnościowe
- sektor usług prozdrowotnych
- sprzęt medyczny
Uwaga! Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie w konkursie, jeżeli spełnione są łącznie poniższe warunki:
- każdy wniosek o dofinansowanie projektu dotyczy innej marki produktowej
- wnioski o dofinansowanie obejmują uczestnictwo w różnych branżowych programach promocji
- w danym konkursie wnioskodawca złożył nie więcej niż trzy wnioski o dofinansowanie projektu
Wnioskodawca w ramach konkursu może złożyć nie więcej niż trzy wnioski o dofinansowanie.
DOFINANSOWANIE EKSPORTU W RAMACH GO TO BRAND – KWOTY W KONKURSIE
Maksymalna wartość dofinansowania eksportu w ramach tegorocznego konkursu wynosi: 430 280,00 złotych,
zaś maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych: 1 000 000 złotych.
Go To Brand to działanie eksportowe charakteryzujące się najwyższym możliwym poziomem dofinansowania. W konkursie otrzymać można nawet 85% wsparcie z środków unijnych. Wszystko zależy od lokalizacji oraz wielkości przedsiębiorstwa. Przy wyborze pomocy de minimis dla kosztów całego projektu:
- dla mikroprzedsiębiorstw: 85% dofinansowania
- dla małych przedsiębiorstw: 75% dofinansowania
- dla średnich przedsiębiorstw: 60% dofinansowania
Dla realizacji projektu z pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego – do 50%. W przypadku realizacji projektu z pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego oraz pomocy de minimis na sfinansowanie pozostałych kosztów projektu – do 50%.
CO ZYSKUJĘ BIORĄC UDZIAŁ W KONKURSIE?
W tegorocznej edycji konkursu przewidziano znaczne uproszczenia, które umożliwiają jeszcze łatwiejszy dostęp do pozyskania dofinansowania eksportu:
- brak zamkniętej listy targowej – większe możliwości wyboru targów
- konieczność wzięcia udziału tylko w jednej imprezie targowej, w ramach której zorganizowane zostanie stoisko narodowe
- brak ograniczeń w liczbie podejmowanych działań
Można przeznaczyć nawet do 1 mln zł na wydatki związane z promocją marki swojej firmy za granicą.
W celu jak najlepszego wsparcia polskich przedsiębiorców w konkursie przewidziane zostały wszystkie najważniejsze wydatki niezbędne do poniesienia podczas ekspansji zagranicznej. Podzielone zostały one na wydatki związane z:
- organizacją misji wyjazdowych i przyjazdowych przedsiębiorcy, które mogą zostać powiązane w uczestnictwem beneficjenta w targach w roli zwiedzającego
- wykorzystaniem usługi doradczej w zakresie przygotowania przedsiębiorstwa do wejścia na poza unijny rynek perspektywiczny
- organizacją stoiska na imprezie targowej
- działaniami promocyjnymi
KOSZTY KWALIFIKOWANE W PROJEKCIE
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa targach lub wystawie
- koszty usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy
- koszty szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy
- koszty podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych (diety, noclegi, przejazdy i dojazdy środkami komunikacji masowej i innych niezbędnych wydatków związanych z tymi podróżami takich jak opłaty za: uzyskanie wiz, bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe)
- koszty transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych
- koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego
- koszty organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie
- koszty reklamy w mediach targowych
- koszty udziału w seminariach, kongresach i konferencjach
- koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej
- koszty informacyjno-promocyjne projektu
Koszty kwalifikowane w projekcie będą rozliczne w oparciu o kwoty ryczałtowe, co jest znaczącym ułatwieniem podczas realizacji projektu.
INFORMACJE O NABORZE
Tegoroczny nabór konkursu Go To Brand trwać będzie: od 11 lutego do 11 marca 2020 roku. Alokacja w tegorocznej edycji konkursu wynosić będzie 300 mln zł, a zatem ponad 2 tys. polskich przedsiębiorców może uzyskać dofinansowanie eksportu z środków unijnych.
Okres realizacji projektu nie może wykraczać poza datę 30 czerwca 2022 r.
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną stanowiącą istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Planujesz ekspansję zagraniczną? Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z konsultantem pod numerem telefonu: 511 383 331.
Źródła:
https://www.parp.gov.pl/harmonogram-naborow/grants/go-to-brand
https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/go-to-brand#dokumenty