Dofinansowanie ekspansji zagranicznej poprzez wsparcie udziału w targach międzynarodowych.
Dofinansowanie ekspansji zagranicznej poprzez wsparcie udziału w targach międzynarodowych.
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Celem programu Promocja marki innowacyjnych MŚP jest wzmocnienie potencjału eksportowego przedsiębiorców MŚP na rynkach międzynarodowych, w szczególności poprzez udział w wydarzeniach targowych wskazanych na liście wydarzeń targowych, na których będą realizowane stoiska narodowe dla sektora, w który wpisuje się projekt oraz wyjazdowych misjach gospodarczych prowadzonych na tych rynkach, w celu promowania marki produktowej wnioskodawcy i Marki Polskiej Gospodarki.
Jako mikro-, mały lub średni przedsiębiorca możesz dostać 50% dofinansowania na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. W ramach dofinansowania sfinansujesz też koszty konsultanta, który doradzi Ci jak wypromować twoją firmę za granicą. Program dotyczy wyłącznie firm, które w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym uzyskały przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport w wysokości co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
Nabór wniosków rozpocznie się 15 października i zakończy 28 listopada 2024 r. To druga edycja programu Promocja marki innowacyjnych MŚP. W tegorocznym programie został obniżony próg dotyczący wysokości przychodów z eksportu, który w zeszłym roku wynosił 30%.
Promocja marki innowacyjnych MŚP to działanie realizowane z Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FE NG) na lata 2021-2027, pozwalające na uzyskanie dofinansowania na rozwój działań eksportowych, co znacząco ułatwia umiędzynarodowienie działalności. Głównym celem konkursu jest udzielenie wsparcia mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP) uczestniczącym w programach promocji wskazanych przez PARP. Poddziałanie ukierunkowane jest na promowanie polskich marek produktowych poprzez Markę Polskiej Gospodarki (MPG), przy zaangażowaniu przedsiębiorstw posiadających produkt (wyrób lub usługę) konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym. Promocja realizowana jest w szczególności za pośrednictwem udziału w targach i misjach gospodarczych, co dla eksporterów stanowi optymalne rozwiązanie do prezentacji swoich produktów.
Dla kogo?
Mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), prowadzące działalność gospodarczą od co najmniej dwóch pełnych okresów obrachunkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym uzyskały przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport w wysokości co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
Program Promocja marki innowacyjnych MŚP skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających siedzibę lub oddział na terenie Polski, reprezentujących sektory wybrane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, o wysokim potencjale eksportowym i wizerunkowy do budowania silnej i rozpoznawalnej Marki Polskiej Gospodarki.
Wnioskodawca musi prowadzić działalność w jednej z obligatoryjnych branż perspektywicznych:
- Sektor medyczny i farmaceutyczny
- Sektor budowy i wykańczania budowli
- Sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
- Sektor zielonych technologii (w tym OZE, GOZ)
- Sektor IT/ICT
- Sektor przemysłu kreatywnego
- Sektor kosmetyczny
- Sektor maszyn i urządzeń
- Sektor meblarski
- Sektor motoryzacyjny
- Sektor pojazdów szynowych
- Sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
- Sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
- Sektor lotniczo-kosmiczny
- Sektor spożywczy
https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/promocja-eksportu
Wnioskodawca jak wystawca może wziąć udział wyłącznie w targach branżowych wskazanych na Liście wydarzeń targowych, natomiast jako odwiedzający może jechać na dowolne targi w ramach udziału w misjach zagranicznych. Maksymalna liczba osób biorących udział w delegacji na misje jest ograniczona do trzech, natomiast liczba osób podczas wystawiennictwa na targach nie podlega limitom.
Kluczowe wymagania
1. Projekt może uzyskać wsparcie tylko wtedy, gdy:
a) dotyczy jednego z sektorów gospodarki wskazanych w ogłoszeniu o naborze
b) wpisuje się w tematykę/branżę/sektor wydarzeń targowych kluczowych dla rozwoju sektora gospodarki wskazanego we wniosku o dofinansowanie
c) obejmuje udział w charakterze wystawcy w co najmniej jednych (1) targach właściwych dla sektora gospodarki, w który wpisuje się projekt, na których zostanie zrealizowane stoisko narodowe.
2. Wnioskodawca musi dysponować:a) marką produktową (nazwa, symbol, wzór, znak graficzny)
b) prawem do dysponowania marką produktową poprzez załączenie do wniosku o dofinansowanie dokumentu potwierdzającego zadeklarowane uprawnienia
c) produktem produkowanym i gotowym do wdrożenia (nie może być w fazie prototypu)
3. Wnioskodawca musi prowadzić działalność eksportową:
a) wykazywać przychody netto ze sprzedaży produktów tj. towarów i usług na eksport za dwa kolejne lata obrachunkowe w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie
b) w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym uzyskał przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport w wysokości co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług. W oparciu o wykazane we wniosku o dofinansowanie kwoty:
– przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług oraz
– przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług na eksport
Im większa wartość przychodów ze sprzedaży eksportowej za zeszły rok, tym więcej punktów na etapie oceny.
4. Produkty planowane do promocji pod marką produktową muszą wpisywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje:
KIS 1. ZDROWE SPOŁECZEŃSTWO
KIS 2. NOWOCZESNE ROLNICTWO, LEŚNICTWO I ŻYWNOŚĆ
KIS 3. ZRÓWNOWAŻONE (BIO)PRODUKTY, (BIO)PROCESY i ŚRODOWISKO
KIS 4. ZRÓWNOWAŻONA ENERGIA
KIS 5. INTELIGENTNE BUDOWNICTWO ZEROEMISYJNE
KIS 6. TRANSPORT PRZYJAZNY ŚRODOWISKU
KIS 7. GOSPODARKA O OBIEGU ZAMKNIĘTYM
KIS 8. ZAAWANSOWANE MATERIAŁY I NANOTECHNOLOGIA
KIS 9. ELEKTRONIKA I FOTONIKA
KIS 10. TECHNOLOGIE INFORMACYJNE, KOMUNIKACYJNE ORAZ GEOINFORMACYJNE
KIS 11. AUTOMATYZACJA I ROBOTYKA
KIS 12. PRZEMYSŁY KREATYWNE
KIS 13. TECHNOLOGIE MORSKIE
5. Innowacyjność Wnioskodawcy:
a) ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o działalności badawczo-rozwojowej PNT-01 za co najmniej jeden rok we wskazanym okresie, załączonym do wniosku, lub
b) wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02 lub PNT-02u, załączonym do wniosku
6. Projekt spełnia zasadę zrównoważonego rozwoju:
1) Projekt musi być realizowany zgodnie z odpowiednimi przepisami w zakresie ochrony środowiska związanymi z realizacją danego projektu.
2) Projekt musi być realizowany zgodnie z jednym z wariantów a)-d) tj. zgodnie z:
a) co najmniej dwiema zasadami z 6R tj. odmów (refuse); ogranicz (reduce); używaj ponownie (reuse); naprawiaj (recover); oddaj do recyklingu (recycle); zastanów się co możesz zrobić lepiej (rethink) lub
b) co najmniej jedną zasadą z 6R lub
c) pozytywnym wpływem na inne aspekty środowiskowe w ramach projektu (niż zasady 6R) lub
d) co najmniej jedną zasadą z 6R i zgodnie z pozytywnym wpływem na inne aspekty środowiskowe w ramach projektu (niż zasady 6R).
3. Wnioskodawca przedstawił adekwatne wskaźniki środowiskowe w zależności od wybranego wariantu.
Poziom dofinansowania
Poziom dofinansowanie: do 50 %.
Brak minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych.
Co można zyskać?
Działania promocyjne, których koszty mogą być finansowane w ramach projektu to:
- dział wnioskodawcy w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy;
- wyjazdowe misje gospodarcze w celu odbycia spotkań z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem wnioskodawcy w targach w charakterze zwiedzającego w czasie trwania misji;
- kampanie promocyjne (media internetowe i cyfrowe).
Koszty kwalifikowalne w projekcie
1) koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie;
2) koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
3) koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych;
4) koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).
Informacje o naborze
Nabór w konkursie Promocja marki innowacyjnych MŚP trwać będzie: od 15 października do 28 listopada 2024 roku do godziny 16:00. Alokacja w tegorocznej edycji konkursu wynosić będzie 50 mln zł.
Termin naboru może zostać skrócony oraz wydłużony.
Program będzie odbywał się cyklicznie co roku.
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną stanowiącą istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji.
Planujesz ekspansję zagraniczną? Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z konsultantem pod numerem telefonu: 511 383 331 lub 693 906 651.