Dofinansowanie ekspansji zagranicznej
Dofinansowanie ekspansji zagranicznej
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Celem programu Go to Brand jest internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw oraz wzrost innowacyjności naszej gospodarki. Konkurs obejmuje wsparcie promocji marek produktowych (zarówno wyrobów, jak i usług), które mają szansę stać się rozpoznawalne na rynkach zagranicznych. Jako mikro-, mały lub średni przedsiębiorca możesz dostać nawet 850 tysięcy złotych na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. W ramach dofinansowania sfinansujesz też koszty konsultanta, który doradzi Ci jak wypromować twoją firmę za granicą.
Wsparcie jest skierowane do branż o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. Są to: biotechnologia i farmaceutyka, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, maszyny i urządzenia, moda polska, IT/ICT, jachty i łodzie rekreacyjne, polskie specjalności żywnościowe, sprzęt medyczny, branże kosmetyczna, meblarska, usług prozdrowotnych.
Nabór wniosków rozpocznie się 25 lutego i zakończy 4 kwietnia 2019 r.
Go to Brand to działanie realizowane z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) na lata 2014-2020, pozwalające na uzyskanie dofinansowania na rozwój działań eksportowych, co znacząco ułatwia umiędzynarodowienie działalności. Głównym celem konkursu jest udzielenie wsparcia mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP) uczestniczącym w programach promocji wskazanych przez PARP. Poddziałanie ukierunkowane jest na promowanie polskich marek produktowych poprzez Markę Polskiej Gospodarki (MPG), przy zaangażowaniu przedsiębiorstw posiadających produkt (wyrób lub usługę) konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym. Promocja realizowana jest w szczególności za pośrednictwem udziału w targach i misjach gospodarczych, co dla eksporterów stanowi optymalne rozwiązanie do prezentacji swoich produktów.
Jakie zmiany?
W stosunku do poprzednich edycji programu Go to Brand wprowadzono szereg ułatwień w zakresie wyboru imprez targowych i wyboru imprez odgórnie narzuconych. Pozytywne zmiany objęły również możliwość rozliczania wydatków w kwotach ryczałtowych, o czym w dalszej części artykułu.
Wśród najistotniejszych zmian w stosunku do ubiegłorocznej edycji programu obejmujących zadania określone w Branżowych Programach Promocji warto wymienić:
1) większa liczba poza unijnych rynków perspektywicznych do wyboru i brak narzuconej listy targowej:
a) Azja Południowo-Wschodnia (Japonia, Korea Południowa, państwa Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN4),
b) Ameryka Północna (Kanada, Stany Zjednoczone Ameryki, Meksyk),
c) Bliski Wschód (Turcja, Iran, Izrael i państwa Zatoki Perskiej),
d) Europa Centralna i Wschodnia (państwa Bałkanów Zachodnich, państwa członkowskie Wspólnoty Niepodległych Państw, Ukraina i Gruzja),
e) państwa BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, Republika Południowej Afryki).
2) brak zamkniętej listy targowej również na targach nieperspektywicznych w krajach Unii Europejskiej i poza Wspólnotą.
3) konieczność wzięcia udziału tylko w jednej imprezie targowej, w ramach której zorganizowane zostanie stoisko narodowe, a nie jak poprzednio w przynajmniej trzech (3) działaniach targowych, przy czym przynajmniej jedno (1) z tych działań stanowić powinna impreza targowa, w ramach której zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne oraz jedno (1) z tych działań stanowić powinna impreza targowa, na jednym z rynków perspektywicznych.
4) brak ograniczeń w liczbie podejmowanych działań – a nie jak poprzednio: do wzięcia udziału w przynajmniej jednym (1) narzuconym działaniu, przy czym co najmniej 1 działanie musiało dotyczyć wskazanych przez przedsiębiorcę poza unijnych rynków perspektywicznych.
5) projekt nie wymaga rejestracji na Portalu Promocji Eksportu.
6) wymagany jest zakup 1 usługi doradczej, zaś niewymagany zakup usługi szkoleniowej.
7) nie ma narzuconych wymogów odnośnie udziału w grupowych wyjazdowych misjach gospodarczych – poprzednio przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, mógł wziąć udział w maksymalnie dwóch (2) grupowych wyjazdowych misjach gospodarczych.
8) nie ma również narzuconych wymogów odnośnie przyjazdowych misji gospodarczych – poprzednio wnioskodawca mógł zorganizować maksymalnie 6 przyjazdowych misji gospodarczych (wizyt studyjnych).
Dla kogo?
Program Go to Brand skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających siedzibę lub oddział na terenie Polski, reprezentujących 12 branż wybranych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, o wysokim potencjale eksportowym i wizerunkowy do budowania silnej i rozpoznawalnej Marki Polskiej Gospodarki. W ramach każdej branży wyszczególnione zostały numery PKD, które powinien posiadać wnioskodawca, aby ubiegać się o wsparcie i wziąć udział w konkursie.
Wnioskodawca musi prowadzić działalność w jednej z obligatoryjnych branż perspektywicznych:
1) biotechnologia i farmaceutyka
2) budowa i wykańczanie budowli
3) części samochodowe i lotnicze
4) IT/ITC
5) jachty i łodzie
6) kosmetyki
7) maszyny i urządzenia
8) meble
9) moda polska
10) polskie specjalności żywnościowe
11) sektor usług prozdrowotnych
12) sprzęt medyczny
Uwaga! Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie w konkursie, jeżeli spełnione są łącznie poniższe warunki:
1) każdy wniosek o dofinansowanie projektu dotyczy innej marki produktowej
2) wnioski o dofinansowanie obejmują uczestnictwo w różnych branżowych programach promocji
3) w danym konkursie wnioskodawca złożył nie więcej niż trzy wnioski o dofinansowanie projektu
Wnioskodawca w ramach konkursu może złożyć nie więcej niż trzy wnioski o dofinansowanie.
Wysoki poziom dofinansowania
Maksymalna wartość dofinansowania w ramach tegorocznego konkursu wynosi: 430 280,00 złotych,
zaś maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych: 1 000 000 złotych.
Go To Brand to działanie eksportowe charakteryzujące się najwyższym możliwym poziomem dofinansowania. W konkursie otrzymać można nawet 85% wsparcie z środków unijnych. Wszystko zależy od lokalizacji oraz wielkości przedsiębiorstwa. Przy wyborze pomocy de minimis dla kosztów całego projektu:
• dla mikroprzedsiębiorstw w województwa mazowieckiego: 80% dofinansowania
• dla mikroprzedsiębiorstw z pozostałych województw: 85% dofinansowania
• dla małych przedsiębiorstw niezależnie od lokalizacji: 75% dofinansowania
• dla średnich przedsiębiorstw niezależnie od lokalizacji: 60% dofinansowania
Dla realizacji projektu z pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego – do 50%. W przypadku realizacji projektu z pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego oraz pomocy de minimis na sfinansowanie pozostałych kosztów projektu – do 50%.
Co można zyskać?
W tegorocznej edycji konkursu przewidziano znaczne uproszczenia, które umożliwiają jeszcze łatwiejszy dostęp do pozyskania wsparcia:
- brak zamkniętej listy targowej – większe możliwości wyboru targów
- konieczność wzięcia udziału tylko w jednej imprezie targowej, w ramach której zorganizowane zostanie stoisko narodowe
- brak ograniczeń w liczbie podejmowanych działań
Można przeznaczyć nawet do 1 mln zł na wydatki związane z promocją marki swojej firmy za granicą.
W celu jak najlepszego wsparcia polskich przedsiębiorców w konkursie przewidziane zostały wszystkie najważniejsze wydatki niezbędne do poniesienia podczas ekspansji zagranicznej. Podzielone zostały one na wydatki związane z:
• organizacją misji wyjazdowych i przyjazdowych przedsiębiorcy, które mogą zostać powiązane w uczestnictwem beneficjenta w targach w roli zwiedzającego
• wykorzystaniem usługi doradczej w zakresie przygotowania przedsiębiorstwa do wejścia na poza unijny rynek perspektywiczny
• organizacją stoiska na imprezie targowej
• działaniami promocyjnymi
Koszty kwalifikowalne w projekci
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa targach lub wystawie
- koszty usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy
- koszty szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy
- koszty podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych (diety, noclegi, przejazdy i dojazdy środkami komunikacji masowej i innych niezbędnych wydatków związanych z tymi podróżami takich jak opłaty za: uzyskanie wiz, bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe)
- koszty transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczyc
- koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego
- koszty organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie
- koszty reklamy w mediach targowych
- koszty udziału w seminariach, kongresach i konferencjach
- koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej
- koszty informacyjno-promocyjne projektu
Koszty kwalifikowane w projekcie będą rozliczne w oparciu o kwoty ryczałtowe, co jest znaczącym ułatwieniem podczas realizacji projektu.
Informacje o naborze
Tegoroczny nabór konkursu Go To Brand trwać będzie: od 25 lutego do 4 kwietnia 2019 roku. Alokacja w tegorocznej edycji konkursu wynosić będzie 150 mln zł, a zatem ponad 150 polskich przedsiębiorców może uzyskać wsparcie z środków unijnych.
Okres realizacji projektu nie może wykraczać poza datę 31 grudnia 2020 r.
Uwaga! Termin naboru może ulec skróceniu, w wypadku, gdy:
1) w województwie mazowieckim – przekroczy 150 % kwoty przeznaczonej na dofinansowanie tych projektów w konkursie, termin składania wniosków o dofinansowanie dla projektów zlokalizowanych w województwie mazowieckim może ulec skróceniu
2) w województwach innych niż mazowieckie – przekroczy 200 % kwoty przeznaczonej na dofinansowanie tych projektów w konkursie, termin składania wniosków o dofinansowanie dla projektów zlokalizowanych w województwach innych niż mazowieckie może ulec skróceniu.
O skróceniu terminu naboru PARP poinformuje zgodnie z § 15 ust. 2, nie później niż na 5 dni roboczych przed planowanym terminem zakończenia naboru.
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną stanowiącą istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Planujesz ekspansję zagraniczną? Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z konsultantem pod numerem telefonu: 511 383 331.
Źródła:
https://www.parp.gov.pl/harmonogram-naborow/grants/go-to-brand
https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/go-to-brand#dokumenty