Dofinansowanie ekspansji zagranicznej dla przedsiębiorców z Polski Wschodniej
Dofinansowanie ekspansji zagranicznej dla przedsiębiorców z Polski Wschodniej
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Celem programu, którego nabór wystartował 7 kwietnia jest internacjonalizacja przedsiębiorstw reprezentujących pięć województw na bloku wschodnim Polski. Jako mikro-, mały lub średni przedsiębiorca możesz dostać nawet 800 tysięcy złotych na opracowanie strategii eksportowej i innych usług doradczych związanych z ekspansją zagraniczną, w tym zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy sfinansowania udziału w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. W ramach dofinansowania sfinansujesz też koszty konsultanta, który doradzi Ci jak wypromować twoją firmę za granicą.
Nabór wniosków został podzielony na dwie rundy. Pierwszy nabór zaczął się 7 kwietnia, a skończy 28 maja, zaś drugi nabór rozpocznie się 4 sierpnia i zakończy 7 września.
Internacjonalizacja MŚP to działanie realizowane z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW) na lata 2014-2020, pozwalające na uzyskanie dofinansowania na rozwój działań eksportowych, co znacząco ułatwia umiędzynarodowienie działalności. Głównym celem konkursu jest udzielenie wsparcia mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP) planującym rozwój działalności eksportowej. Poddziałanie ukierunkowane jest na promowanie polskich marek produktowych przy zaangażowaniu przedsiębiorstw posiadających produkt (wyrób lub usługę) konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym. Promocja realizowana jest poprzez opracowanie nowego modelu biznesowego i wdrożenie działań w nim przewidzianych.
Dofinansowanie ekspansji zagranicznej
Jeżeli chodzi o internacjonalizację, obecnie rola wiodąca bez wątpienia przypada firmom sektora MŚP. Z jednej strony są to firmy na tyle duże, że mogą sobie pozwolić na dokonywanie dość ryzykownych i wymagających inwestycji, jakimi niewątpliwie są inwestycje do internacjonalizacji. Z drugiej strony firmy te nieustannie mogą się jeszcze rozwijać – mają więc potencjał, który doskonale można wykorzystać wchodząc na zagraniczne rynki.
Internacjonalizacja MŚP może przebiegać na kilka odmiennych różnych sposobów. Po pierwsze można skupić się na powolnym i stopniowym wkraczaniu na zagraniczne rynki przy angażowaniu minimalnych środków finansowych. Proces ten odbywa się przy udziale eksportu pośredniego. Zaangażowanie podmiotów trzecich pozwala odciążyć głównego zainteresowanego i pozwolić na minimalizację ewentualnych zobowiązań wobec zewnętrznych instytucji finansowych. Należy jednak pamiętać, że taki wariant oznacza znaczne wydłużenie całego procesu w czasie i naraża przedsiębiorstwo na ataki konkurencji, która może je wyprzedzić w procesie zdobywania nowych rynków. Jako że firmy sektora MŚP wielokroć nie dysponują środkami pozwalającymi na intensywną internacjonalizację, konieczne jest skorzystanie z niezależnych źródeł finansowania.
Skąd pozyskać środki na eksport działalności?
Najbardziej niepożądanym są różnego rodzaje kredyty, które bardzo łatwo mogą okazać się zgubne dla danej firmy. O ile ich otrzymanie jest stosunkowo proste, to należy pamiętać o ich dość wysokim koszcie. Chodzi nie tylko o odsetki, ale także różnego rodzaju prowizje, opłaty manipulacyjne i inne ukryte zobowiązania. W razie niepowodzenia internacjonalizacji taki kredyt bardzo często staje się gwoździem do trumny i sprawia, że konieczne jest ogłoszenie przez przedsiębiorstwo upadłości. Bardzo użytecznym w tej sytuacji wydaje się być rozwiązanie pośrednie polegające na pozyskaniu funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Szczególnie interesujące mogą tutaj okazać się programy unijne, które wyjątkowo duży nacisk kładą na rozwój przedsiębiorczości. Oczywiście należy pamiętać, że przygotowanie odpowiedniego wniosku wymaga czasu i wielu zabiegów, jednak całość tego przedsięwzięcia jest o wiele bardziej bezpieczna i nie pociąga za sobą tak daleko idących konsekwencji, jak to może to mieć miejsce w przypadku kredytu.
Jak łatwo można stwierdzić, istnieje wiele wariantów, jeżeli chodzi o internacjonalizację firm sektora MŚP. Oznacza to, że każda firma może zupełnie dowolnie wybrać scenariusz, który następnie będzie realizować zgodnie ze swoimi możliwościami. Należy jedynie przeprowadzić odpowiednią ocenę sytuacji, a następnie realizować kolejne etapy przyjętego scenariusza, by osiągnąć ustalony wcześniej cel.
Kto może uzyskać dofinansowanie na internacjonalizacje przedsiębiorstwa?
Konkurs skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających siedzibę lub oddział na terenie Polski Wschodniej. W jednym z pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Przedsiębiorstwa muszą posiadać co najmniej jeden produkt o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym rynku zagranicznym.
Wysoki poziom dofinansowania
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 800 tys. zł (w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) lub 550 tys. zł (w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii), w tym:
- do 30 tys. zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP;
- do 100 tys. zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności;
- do 100 tys. zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
Przy czym łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności nie może przekroczyć 150 tys. zł.
Maksymalna intensywność dofinansowania w przypadku pomocy de minimis wynosi 85 % kosztów kwalifikowalnych. Natomiast w odniesieniu do kategorii pomocy publicznej, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a i b maksymalna intensywność dofinansowania wynosi 50 % kosztów kwalifikowalnych.
Jakie koszty kwalifikują się w programie?
Koszty usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
- koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących opracowania zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP obejmujących w szczególności:
- analizę możliwości eksportowych przedsiębiorcy poprzez zbadanie produktów przedsiębiorstwa, ocenę konkurencyjnej pozycji tych produktów oraz przedsiębiorstwa na wybranych rynkach zagranicznych, kompleksowe zbadanie uwarunkowań działalności, w tym barier wejścia na te rynki zagraniczne,
- wskazanie rynków docelowych wraz z uzasadnieniem (kluczem) wyboru, projekcją możliwości sprzedaży na tych rynkach zagranicznych, a także identyfikację potencjalnych odbiorców / kontrahentów na rynkach zagranicznych,
- analizę dotychczasowego modelu biznesowego przedsiębiorstwa wraz z propozycją zmian tego modelu pod kątem internacjonalizacji na wybranych rynkach zagranicznych,
- wybór najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych (w tym wskazanie wydarzeń targowych, wystaw czy kierunków misji gospodarczych, oszacowanie budżetu działań promocyjnych towarzyszących przygotowaniu do wdrażania nowego modelu biznesowego),
- rekomendacje w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki, etc.),
- opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny, wraz ze szczegółowym określeniem zadań związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego na poszczególnych rynkach,
- rekomendacje w zakresie nabycia oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych i nabycia środków trwałych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności (jeśli dotyczy),
- rekomendacje w zakresie rozwoju eksportu w oparciu o współpracę z organizacjami międzynarodowymi.
- koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego. Związany musi być z internacjonalizacją działalności MŚP, w szczególności w zakresie:
- wyszukiwania, selekcji, a następnie nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi i doprowadzenia do etapu negocjacji handlowych,
- pozyskiwania zewnętrznego finansowania działalności eksportowej i instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe, etc.),
- przygotowania produktu do potrzeb rynku docelowego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym),
- przygotowania kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalno-prawnego umożliwiającego wejście na dany rynek zagraniczny,
- uzyskania certyfikacji, akredytacji, koncesji lub innego typu dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedaży produktów na docelowym rynku zagranicznym,
- przygotowania planu szczegółowej kampanii promocyjnej, projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych, stron internetowych oraz aplikacji mobilnych przeznaczonych do promocji i sprzedaży produktów, których dotyczy projekt na rynkach zagranicznych,
- wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów, projektowania logotypów i marek produktowych,
- tworzenia regulaminów usług, gwarancji produktowych i innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy rynek,
- uzyskania ochrony własności przemysłowej za granicą, odnoszących się do produktów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych,
- analizy możliwości eksportowych przedsiębiorcy pod kątem współpracy z organizacjami międzynarodowymi i opracowania kompleksowej koncepcji nawiązania współpracy z wybraną organizacją międzynarodową.
- koszty innych usług, świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne związanych bezpośrednio z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego. Związany musi być z internacjonalizacją działalności MŚP w zakresie:
- wytworzenia materiałów reklamowych i promocyjnych,
- szkoleń,
- dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji,
- tłumaczeń,
- badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów przeznaczonych do internacjonalizacji,
- projektowania procesów technologicznych lub logistycznych.
- koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, obejmujące:
- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
- zakup usług w zakresie organizacji i obsługi stoiska,
- zakup usług w zakresie transportu osób, eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
- podróże służbowe maksymalnie trzech osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach, w okresie nie dłuższym niż dwa dni (w przypadku misji – jeden dzień). Przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawienniczej lub misji, w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz dla osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach,
- reklamę w mediach targowych,
- rezerwację miejsca wystawowego na targach, opłatę rejestracyjną za udział w targach oraz wpis do katalogu targowego,
- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w targach, wystawach lub misjach,
- koszty organizacji pokazów, prezentacji lub degustacji produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji. W tym zakupu usług w tym zakresie, wynajmu niezbędnych pomieszczeń oraz sprzętu, zakupu usług tłumaczenia, zakupu usług cateringowych.
- koszty nabycia środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
Koszty uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Jeśli zostały poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, ich kwalifikowanie możliwe jest w ramach pomocy de minimis.
Rodzaj wybranej pomocy musi być jednolity dla danej imprezy targowej.. Kwalifikowanie kosztów wymienionych w pkt 4 jest możliwe:
- w ramach pomocy de minimis – wszystkie koszty wymienione w pkt 4, lub
- w ramach pomocy na udział MŚP w targach – wyłącznie koszty wskazane w pkt 4 lit. a-g (z wyłączeniem kosztów dot. udziału w międzynarodowych misjach gospodarczych oraz kosztów, o których mowa w lit. g, poniesionych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie).
Ramy czasowe naboru do Internacjonalizacji sektora MŚP
Tegoroczny nabór konkursu trwać będzie podzielony na dwie rundy.
- Pierwsza potrwa od 7 kwietnia do 28 maja
- Druga runda rozpocznie się 4 sierpnia i zakończy 7 września
Firma Inservices Dotacje posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów unijnych skierowanych na ekspansję zagraniczną. Stanowią one istotną część rozwoju wielu przedsiębiorstw z sektora MŚP. Oferujemy bezpłatne konsultacje i kompleksową pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Planujesz ekspansję zagraniczną?
Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą lub kontaktu z konsultantem pod numerem telefonu: 511 383 331.
Źródła:
http://www.internacjonalizacja.com.pl/internacjonalizacja/internacjonalizacja-MSP.php
https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/internacjonalizacja-msp
https://goscieradow.pl/cms/25390/12_internacjonalizacja_msp_polska_wschodnia_