Design dla przedsiębiorców
Design dla przedsiębiorców
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Projekty unijne uwzględniają potrzeby przedsiębiorców także w procesie wprowadzania nowych produktów na rynek. Pierwszym z jego etapów jest proces projektowania wzornictwa, który uwzględnia wszystkie aktualne trendy oraz poszerza o nowe aspekty proces marketingowy projektowania nowego produktu. Wysokie koszty związane z wyżej wymienionym projektowaniem mogą stać się przeszkodą dla przedsiębiorców. Rozwiązaniem tego problemu są dotacje unijne, dzięki którym firmy mogą starać się o dofinansowanie z funduszy UE.
Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą ubiegać się o uzyskanie środków unijnych w konkursie na dofinansowanie dla firm w ramach działania 2.3 Proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw – poddziałanie 2.3.5 Design dla przedsiębiorców.
Celem jest rozwój przedsiębiorstwa poprzez opracowanie nowego projektu wzorniczego, dzięki któremu wdrożony zostanie nowy lub znacząco ulepszony produkt.
- Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 60 000 zł
- Maksymalna wartości kosztów kwalifikowanych wynosi 1 500 000 zł
Czym jest wzornictwo przemysłowe według wytycznych dotyczących projektów unijnych?
Wzornictwo jest działalnością twórczą mającą na celu uzyskanie określonych cech przedmiotów, procesów, usług oraz ich relacji w całościowych cyklach istnienia życia produktów lub usług. Wzornictwo łączy kreatywność i innowacyjność, nadaje formę ideom tak, by stały się praktycznymi i atrakcyjnymi propozycjami dla użytkowników lub konsumentów
Dotacje unijne na innowacyjne wzornictwo:
- Innowacje w dziedzinie formy (kształtu, wyglądu). Interpretacja wizualno-formalna pozostałych czynników tworzących produkt.
- Innowacje funkcjonalno-użytkowe wynikające z analiz użytkowo – ergonomicznych oraz obserwacji potrzeb i upodobań użytkowników. Mogą wynikać także z nowych koncepcji użytkowo-eksploatacyjnych, myślenia w kategoriach cyklu życia wyrobu (w tym ekologicznych) oraz społecznych.
- Innowacje, których źródłem jest pojawienie się nowych możliwości technicznych tak w zakresie konstrukcji, jak i technologii materiałowo-produkcyjnych
- Innowacje rynkowe, wynikające z potrzeb rynku określonych poprzez badania, występujące w ścisłym powiązaniu z marketingiem i reklamą obejmują dywersyfikację produktów, budowanie nowych rynków, tworzenie nowych asortymentów.
Korzyści wynikające ze stosowania wzornictwa w procesie projektowania produktu:
Efektem pracy projektanta jest nadana przedmiotowi forma. Mądrze i ergonomicznie zaprojektowane formy przedmiotów sprawiają, że ich użytkowanie jest wygodne i łatwe. Pięknie zaprojektowane formy mogą mieć korzystny wpływ na rozwój kulturowy osób, które z nimi na co dzień obcują i które przebywają w dobrze zaprojektowanym otoczeniu. Dobrze zaprojektowane otoczenie i dobrze zaprojektowane produkty mają wpływ na wizerunek państwa, z którego pochodzą. Dobre wzornictwo uwzględnia ergonomię, dzięki czemu powstają przedmioty ułatwiające życie i mające wpływ na zdrowie użytkowników. Projekty wzornicze przemyślane od strony technicznej, materiałowej i uwzględniające uwarunkowania technologiczne producenta mają istotny wpływ na koszty wytwarzania. Projekty uwzględniające uwarunkowania rynkowe mogą mieć kluczowy wpływ na poziom sprzedaży produktu i przyczynić się do jego sukcesu na rynku. Wzrost konkurencyjności firmy ma bezpośredni wpływ na wzrost produkcji, a ta z kolei na wzrost zatrudnienia.