
SŁOWNIK POJĘĆ: BIZNESPLAN

SŁOWNIK POJĘĆ: BIZNESPLAN
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Biznesplan to dokument, w którym są określone cele przedsiębiorstwa oraz zakres i sposób jego działania dla osiągnięcia tych celów. Znajdują się w nim zatem odpowiedzi na 2 podstawowe pytania, które musi zadać sobie każdy przedsiębiorca: Co i jak będę robić? oraz Czy moja działalność przyniesie zysk?
Odpowiednio przygotowany biznesplan pozwala przedsiębiorcy sprawdzić, czy jego pomysł na firmę ma szansę powodzenia.
Korzyści wynikające z przygotowania dobrego biznes planu:
- stworzenia planu działań, które należy podjąć, by przedsiębiorstwo powstało i przynosiło zyski,
- stworzenia planu działań mających na celu rozwój lub poprawę kondycji już istniejącego przedsiębiorstwa, np. przy łączeniu (fuzji) przedsiębiorstw lub wprowadzaniu nowych produktów na rynek,
- stworzenia dokumentu, który przekona potencjalnych inwestorów (np. bank), że planowana działalność się powiedzie i że warto wesprzeć finansowo jej realizację,
- prezentacja pomysłu zrobienia biznesu,
- pomoc w uzyskaniu zasobów finansowych przedsięwzięcia (np. na potrzeby pozyskiwania kredytów inwestycyjnych, aplikowania o środki z UE)
- pomoc w odkryciu potencjalnych słabości, szans i zagrożeń,
- wprowadzenie własnych mierników oceny rezultatów działalności,
- przedstawienie planu działania w formie pisemnej,
- pomoc w zidentyfikowaniu przeoczonych okazji,
- pomoc w przewidywaniu i przystosowaniu się do zmian zachodzących na rynku,
- sprawdzenie zaangażowania członków zespołu, współpracowników w kreowanie marki.
Typowy biznes plan zawiera:
- Streszczenie (w którym należy podać najważniejsze informacje o przedsiębiorstwie, rozwinięte w pozostałych punktach biznesplanu).
- Przedsiębiorstwo i branża przemysłu (ogólna charakterystyka firmy – ten element powinien zawierać informacje o:
- nazwie i formie organizacyjno-prawnej firmy,
- logo firmy,
- właścicielach firmy,
- zakresie działalności firmy,
- lokalizacji firmy.
- dołączane są również informacje dotyczące:
- misji i celów przedsiębiorstwa,
- otrzymanych nagród i posiadanych certyfikatów,
- posiadanych zasobów.
- Charakterystyka produktu opiera się na dogłębnej analizie przedmiotu działalności przedsiębiorstwa. Przedstawia się w niej cechy produktu (usługi), wyróżniające go na tle konkurencji. Ważna jest przede wszystkim:
- Cena:
- strategia (polityka) cenowa;
- koszt jednostkowy produktu lub usługi;
- cena u konkurencji;
- rabaty;
- obecny i prognozowany udział w rynku.
- Dystrybucja:
- strategia sprzedaży i dystrybucji;
- opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji;
- partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia);
- formy płatności;
- usługi posprzedażowe i serwis.
- Nie może również zabraknąć informacji na temat:
- przewagi konkurencyjnej;
- wartości klienta;
- technologii wytwarzania produktu i innych elementach, decydujących o ostatecznym jego kształcie;
- posiadanych prawach autorskich i patentach;
- planach związanych z unowocześnianiem produktu;
- przepisach prawnych związanych z używaniem produktu;
- fazach cyklu życia produktu.
-
Kadra pracownicza i zarządzająca
- Cena:
. W tej części przedstawić należy informacje na temat:
- kwalifikacji osoby prowadzącej działalność, bądź kadry kierowniczej (wieku, doświadczenia, historii kariery i osiągnięć zawodowych, certyfikatów, patentów, praw autorskich);
- kwalifikacji kadry pracowniczej (jeśli taka będzie zatrudniana);
- struktury organizacyjnej i systemu komunikacji w przedsiębiorstwie;
- podziału obowiązków pomiędzy poszczególnymi członkami zarządu (jeżeli firma funkcjonować będzie w formie spółki);
- polityki płacowej, zatrudnienia i szkoleń;
- systemu kontroli;
- monitoringu podejmowanych działań;
- usługi doradczej (jeśli firma będzie z takich korzystać).
-
Rynek i konkurencja
Ten fragment biznesplanu ma na celu przedstawienie otoczenia w jakim przyjdzie działać przyszłej firmie. Należy szczegółowo scharakteryzować rynek, na którym przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało, panującą tendencję w branży, konkurencję oraz klientów. Trzeba tego dokonać w możliwie najpełniejszy sposób: tak, by zarówno przedsiębiorca, jak i odbiorca biznesplanu, miał jasność sytuacji. Należy też przeanalizować wszystkie mocne i słabe strony biznesu (analiza SWOT),oraz zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy.
-
Marketing i reklama
W tej części biznesplanu trzeba przedstawić strategię marketingową oraz sposoby promocji i reklamy produktu. Żeby można było tego dokonać, niezbędne jest sprecyzowanie grupy docelowej, czyli odbiorców towarów lub usług. Charakterystyka klienta powinna być sporządzona w sposób niezwykle skrupulatny. Tak, by można było precyzyjnie ustalić najefektywniejsze metody dotarcia z produktem do odbiorcy. Wybór danej strategii i jej celowość muszą uzasadniać konkretne, merytoryczne argumenty. Niezbędne jest przedstawienie:
- formy reklamy i promocji;
- sposobu dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja);
- budżetu reklamowego (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę);
- przeprowadzonych i planowanych kampanii reklamowych;
- sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy (Public Relations).
-
Plany i harmonogram realizacji
Do realizacji przedsięwzięcia, niezbędne jest wyznaczenie głównych celów i przedstawienie metod ich realizacji przynajmniej na 5 lat z góry. Ważne jest wskazanie:
- celu firmy i zakładanych terminów ich realizacji;
- sposobu osiągania założonych celów;
- głównych czynników wpływających na realizację planów.
Opracowanie planu inwestycyjnego, wraz z prognozą przyszłej sprzedaży i kosztów jej uzyskania, stanowią podstawę do podjęcia decyzji o uruchomieniu działalności. Bez tego, nie sposób skutecznie zaistnieć na rynku. Dlatego też, analiza finansowa jest ostatnią i obok analizy rynku, najważniejszą częścią biznesplanu. Można powiedzieć, że jest jego sercem. Zawartość tej treści różni się w zależności od tego, kto i dla jakich celów go przygotowuje. Mimo tych różnic, istnieją 3 podstawowe elementy, które powinny się w niej znaleźć zawsze, a mianowicie:
- bilans;
- rachunek zysków i strat (wraz z prognozowanymi nakładami inwestycyjnymi);
- rachunek przepływów środków pieniężnych.
Dodatkowo, w analizie finansowej warto zawrzeć także:
- źródła finansowania działalności;
- analizę progu rentowności;
- stopę zwrotu zainwestowanego kapitału;
- informacje o obecnych i przyszłych zapotrzebowaniach na kapitał;
- założenia, na bazie których przedstawiono prognozy.
Podsumowanie
We wnioskach i podsumowaniach trzeba wykazać zagrożenia, jakie mogą wystąpić trakcie
realizacji planu:
- niekorzystne trendy w branży,
- zachowanie konkurencji,
- braki kadrowe,
- przekroczenie kosztów,
- złe oszacowania dotyczące sprzedaży, wyniku finansowego,
- złe zaplanowanie terminów.
- Załączniki
- słownik używanych zwrotów i terminów,
- harmonogram realizacji planu,
- dane techniczne,
- badania rynku,
- stan zamówień,
- lista akcjonariuszy, udziałowców,
- schemat organizacyjny,
- życiorysy kadry kierowniczej,
- dane finansowe nie zamieszczone w planie finansowym.
Źródła
- http://poradnik.wfirma.pl/-vademecum-poczatkujacego-przedsiebiorcy-czyli-jak-napisac-dobry-biznesplan
- https://www.biznesplan.waw.pl/
- http://www.podrecznik.edugate.pl/5-przedsiebiorstwo/5-7-czym-jest-biznesplan/
- https://www.nbportal.pl/__data/assets/pdf_file/0010/34678/biznes-plan.pdf
- http://www.strategor.pl/biznesplany/
Tagi: biznesplan, słownik