SŁOWNIK POJĘĆ: ANALIZA SWOT
SŁOWNIK POJĘĆ: ANALIZA SWOT
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Dokonanie odpowiedniej analizy często przesądza o sukcesie danego przedsięwzięcia. Dzisiaj przybliżymy jedną z najbardziej znanych – analizę SWOT.
Analiza SWOT to najbardziej podstawowe narzędzie przy tworzeniu strategii marketingowych oraz biznesplanów. Pozwala określić najlepsze kierunki rozwoju badanego obiektu
(np.: przedsiębiorstwa, projektu, kraju lub dowolnego podmiotu).
Nazwa techniki pochodzi od pierwszych liter angielskich słów:
- S (Strengths) – mocne strony
- W (Weaknesses) – słabe strony
- O (Opportunities) – szanse
- T (Threats) – zagrożenia
Dwa pierwsze składniki analizy (mocne i słabe strony) odnoszą się do czynników wewnętrznych, zaś szanse i zagrożenia do zewnętrznych.
Istotą analizy jest:
- Identyfikacja czynników, które mogą wpływać na funkcjonowanie obiektu oraz posegregowanie ich na cztery grupy:
- Mocne strony– zbiór atutów, zalet analizowanego obiektu. np. innowacyjny produkt, spore zaplecze logistyczne lub rezerwa środków finansowych. Najważniejsze jest określenie przewagi nad konkurencją oraz unikalności analizowanego biznesu. W określonych branżach mocne strony mogą mieć różną wagę – na przykład w przypadku sklepu online duże znaczenie dla popytu ma atrakcyjność cenowa, ponieważ internauta jest w stanie w krótkim czasie sprawdzić oferty innych firm. Uszeregowanie czynników wg. Ich ważności można wykonać poprzez skorzystanie z ułamkowych modyfikatorów sumujących się do 1. Czyli np. czynnik cenowy dostanie ważność 0,4, a innowacyjność produktu – 0,2.
- Słabe strony– wszystkie mankamenty słabości, bariery oraz wadę obiektu. Przykładem słabej strony jest np. brak doświadczenia w prowadzeniu firmy albo znikoma rozpoznawalność marki. Podobnie jak w przypadku mocnych stron, warto szeregować je według wagi.
- Szanse– wszelkie okoliczności zewnętrzne (zarówno te teraźniejsze jak i przyszłe, które mogą wystąpić), jakie firma może wykorzystać w swojej działalności, to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany. Przykładami szansy aktualnej są luka w rynku, którą firma zamierza wypełnić oraz słabość (np. nieinnowacyjność) podmiotów konkurencyjnych. Szansą przyszłą może być przewidywane nadejście mody na dany towar z krajów, w których jest on popularny.
- Zagrożenia– okoliczności zewnętrzne, które mogą mieć szkodliwy wpływ na przedsięwzięcie, niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej. Zagrożeniem może być zmiana prawa lub wejście konkurencji na dany segment rynku. Dla wielu przedsiębiorstw niebezpieczeństwem jest postępująca cyfryzacja społeczeństwa – chodzi tu o np. prasę drukowaną lub tradycyjne usługi księgowe. Są też takie firmy, których działalność jest mocno uzależniona od zjawisk pogodowych.
- Wskazanie najlepszego rozwiązania, kierunku działań do osiągnięcia celów obiektu przy minimalizacji zagrożeń, ograniczaniu słabych stron oraz wykorzystaniu szans i mocnych stron.
Następnym etapem analizy SWOT przychodzi czas na przemyślenie tego, w jaki sposób wpływają one na siebie wzajemnie. Chodzi tu o sparowanie czynników:
- Czy mocne strony pozwalają na pełne wykorzystanie szans?
- Czy słabe strony mogą uniemożliwić wykorzystanie szans?
- Czy mocne strony pomogą w likwidacji zagrożeń?
- Czy słabe strony sprawiają, że skorzystanie z szansy jest niemożliwe?
Kolejnym krokiem jest ocena stopnia powiązania czynników, która prowadzi do wyodrębnienia czterech podstawowych strategii działania:
- Mocne strony + szanse = strategia agresywna, czyli wykorzystanie szans za pomocą mocnych stron firmy. Rozwój, ekspansja.
- Słabe strony + zagrożenia = strategia obronna, czyli sytuacja, w której mankamenty przedsięwzięcia potęgowane są przez zagrożenia i vice versa. Nastawienie na utrzymanie się na rynku i oddalenie ryzyka bankructwa.
- Mocne strony + zagrożenia = strategia konserwatywna. Chodzi tu o przypadek, w którym atuty przedsiębiorstwa pomagają unieszkodliwiać zagrożenia – np. duże rezerwy finansowe pozwalają na przetrwanie sezonowego przestoju w zamówieniach. Ukierunkowanie na utrzymanie status quo, przeczekanie.
- Słabe strony + szanse = strategia konkurencyjna. W tej sytuacji kluczowym działaniem jest eliminacja mankamentów, które nie pozwalają na wykorzystanie nadarzających się okazji. Na przykład: pojawia się nowa technologia, którą można zastosować w przedsiębiorstwie, by uzyskać przewagę jakościową, jednak brakuje know-how albo pieniędzy na jej zakup.
Zastosowania
Analizę SWOT można stosować do :
- budowania planów strategicznych,
- zmiany dotychczasowego kierunku działalności firmy,
- wybór głównego kierunku działania dostosowanego do zmieniających się warunków rynkowych,
- rozpoznawania sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji, aby w przypadku wykrytych niedoskonałości wprowadzić zmiany,
- określenie najważniejszych czynników, produktów mających decydujący wpływ na rozwój firmy, a potem umacnianie ich jako źródła przewagi konkurencyjnej,
- punktu wyjściowego dla biznesplanów,
- zapewnienie funkcjonowania jakości (szerokie zastosowanie w ramach norm ISO).
Źródła:
Tagi: analiza, biznes
19/10/2016