
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU (CSR)

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU (CSR)
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur.
Zgodnie z definicją zawarta w normie PN-ISO 26 000 mianem społecznej odpowiedzialności biznesu
(ang. Corporate Social Responsibility, CSR) określa się:
„odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez przejrzyste i etyczne postępowanie które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;
- uwzględnia oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
- jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.”
CRS jest więc strategią zarządzania przedsiębiorstwami uwzględniającą w swoich posunięciach interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami.
Firmy, które kierują się tą strategią, zajmują się inwestowaniem w zasoby ludzkie, w ochroną środowiska, relacjami z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach. Wszystkie te działania przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa, a także do kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Korzyści z wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)
Badania Instytutu Badań nad Demokracją wskazują, że firmy stosujące się do zasad CRS odnoszą wiele korzyści ekonomicznych :
- posiadają wyższą płynność bieżącą;
- lepiej wykorzystują majątek trwały i kapitał ludzki;
- mają wyższą rentowność sprzedaży;
- więcej inwestują w przeliczeniu na 1 pracownika.
Również małe i średnie przedsiębiorstwa wdrażające projekty z obszaru relacji pracowniczych, mogą liczyć na:
- terminowe wypłaty wynagrodzenia;
- wysoka kultura i bezpieczeństwo pracy;
- stały rozwój zawodowy dzięki dostępności szkoleń;
- dodatkowa opieka medyczna;
- wysoka jakość udogodnień socjalnych;
- równość szans kobiet i mężczyzn w zakresie zajmowanych stanowisk i wynagrodzenia.
Potencjalne korzyści środowiskowe są następujące:
- postępowanie MŚP zgodnie z najlepszymi praktykami;
- racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami;
- zaangażowanie partnerów biznesowych w ramach łańcucha odpowiedzialności środowiskowej oraz inicjowanie wspólnych działań proekologicznych;
- popularyzowanie idei proekologicznych.
Potencjalne korzyści otoczenia społecznego to m.in.:
- wzrost poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy;
- ograniczenie negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko;
- realizacja celów społecznych nie do osiągnięcia bez wsparcia ze strony biznesu.
Przykłady działań CSR w dużych firmach
W ostatnich latach można zaobserwować zwiększone zainteresowanie Polskich firm ideą CSR. Oprócz międzynarodowych korporacji, które od dawna stosują się do zasad społecznej odpowiedzialności biznesu również firmy z sektora MŚP, coraz częściej sięgają po tego typu inicjatywy. Polskie firmy zaczynają stosować społeczną odpowiedzialność jako jedną ze składowych strategii PR-owej.
Przykładem społecznie odpowiedzialnej firmy jest Prima S.A. realizująca od 2002 roku realizuje projekt „Wszystkie dzieci są nasze” (All our children). Jego głównym celem jest niesienie szeroko rozumianej pomocy dzieciom z dwóch wielkopolskich domów dziecka – w Kijaszkowie i Szamocinie – poprzez edukację, rozrywkę oraz organizację wydarzeń sportowych. Dzieci miały możliwość wzięcia udziału w różnych szkoleniach oraz organizowane były dla nich wycieczki w różne ciekawe.
BRE Bank zaangażował się w projekt, którego celem jest pośredniczenie w dostępie do wiedzy o innowacji. Jednym z aspektów tego projektu było stworzenie rankingu „Najbardziej Innowacyjnych Firm”, który ma służyć promowaniu innowacyjnych modeli biznesowych wśród polskich przedsiębiorstw.
Współpracą z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości (AIP) podjął się natomiast EURO BANK S.A. Dzięki tej inicjatywie osoby zarządzające AIP są objęte programami coachingu i mentoringu wiceprezesa zarządu Euro Bank S.A. Pracownicy banku przeprowadzają także szereg szkoleń na tematy związane m.in. z marketingiem i kreowaniem wizerunku organizacji, zarządzaniem projektami i zarządzaniem ryzykiem. Uzyskana w ten sposób przez osoby pracujące w inkubatorach przedsiębiorczości wiedza jest przekazywana przedsiębiorcom korzystającym z ich usług.
„Klub Dzieci Targówka – Dzielimy się pasją” jest programem edukacyjno-sportowym, który został stworzony i jest realizowany w ramach globalnej strategii społecznej Procter & Gamble „Żyj, poznawaj, rozwijaj się”. Program polega na zaangażowaniu wolontariuszy – pracowników firmy P&G w organizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci.
W ramach rozwijania postaw odpowiedzialnego przywództwa pracowników, PwC (PRICEWATERHOUSECOOPERS) świadczy usługi Pro Bono na rzecz organizacji pozarządowych, które wykorzystuje umiejętności pracowników do potrzeb realizowanych lokalnie programów i projektów.
Z inicjatywy firm Coca-Cola HBC Polska oraz Coca-Cola Poland Services powołany został Fundusz Kropli Beskidu – konkurs małych grantów przeznaczonych na działania proekologiczne, związanych przede wszystkim z ochroną zasobów wodnych.
Przykłady działań CSR w MŚP
„MELBUD Sp. z o.o.” z Polski, średniej wielkości firma z branży budowlanej słynie z posiadania wewnętrznego funduszu socjalnego, z którego finansowane są pakiety kulturalne, edukacyjne i sportowe dla pracowników lub np. bony świąteczne. Najlepsi pracownicy mogą liczyć na pożyczkę, której spłata może zostać częściowo umorzona. Pracownicy mają poczucie stabilizacji zawodowej, a także identyfikują się z firmą. To z kolei sprzyja lepszej atmosferze oraz większemu zaangażowaniu.
Agencja PR z Polski – „Toolbox Creative Communications (TCC)” nieodpłatnie świadczy usługi PR dla organizacji pozarządowej działającej na rzecz dialogu polsko-żydowskiego poprzez promowanie różnorodności kulturowej oraz naukę tolerancji przez edukację. Firma nawiązała nowe kontakty i zyskała nowych klientów. Co więcej, kilkanaście notatek prasowych na temat prowadzonych działań CSR ukazało się na branżowych (PR & Marketing) stronach internetowych.
„DEANTE Antczak Sp.J.“, średniej wielkości przedsiębiorstwo z Polski prowadzące hurtową sprzedaż produktów do kuchni i łazienek, oferuje klientom siedmioletnią gwarancję na sprzedawane towary – dłuższą, niż ta oferowana na ogół na rynku. Oprócz tego klienci mogą liczyć na bieżący i skuteczny bezpłatny serwis techniczny i gwarancyjny. Dzięki dobremu wizerunkowi, utożsamianemu z wysoką jakością produktów, firma pozyskała nowych klientów, a także ograniczyła migrację pracowników.
„LUMAG Sp. z o.o.”, średniej wielkości firma z Polski z branży motoryzacyjnej gospodaruje nie tylko odpadami wytwarzanymi na terenie zakładu, ale też odbiera, gromadzi i przetwarza swoje produkty po ich zużyciu i wymontowaniu z pojazdów. Składniki powstające w efekcie recyklingu mogą być stosowane jako komponent surowców do produkcji nowych elementów układów hamulcowych. Co więcej, w procesie produkcyjnym nigdy nie stosowano azbestu, a receptury opracowywane w laboratorium firmy nie zawierają żadnych związków metali ciężkich, które mogłyby stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego oraz użytkowników pojazdów. Firma zyskała dobrą opinię wśród społeczności lokalnej i jest postrzegana jako uczciwe i dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.
Źródła:
- http://csr.parp.gov.pl/index/index/1711
- http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr/?gclid=CPLgnLP0280CFcfbcgodoCQOXA
- http://www.parp.gov.pl/files/74/75/76/1098.pdf
- https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/15-polskich-przykladow-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/
- http://hrstandard.pl/2014/02/04/siemens-tchibo-bosh-jak-csr-robia-najlepsi/
- http://prnews.pl/marketing-i-pr/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-przyklad-przedsiebiorstwa-prima-sa-28004.html