Zasady promocji i oznakowania projektów
Zasady promocji i oznakowania projektów
By: AnnaInServices in Baza wiedzy
Każdy beneficjent korzystający z unijnego wsparcia ma obowiązek poinformowania o tym opinię publiczną, uczestników, a także odbiorców projektu. Zasada promocji i oznakowania projektów funkcjonuje w myśl zasady, iż wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają prawo do wiedzy, w jaki sposób są wykorzystywane jej zasoby finansowe.
Informacja o dofinansowaniu powinna być przekazywana w trakcie realizacji projektu, przy okazji wszystkich działań informacyjnych i promocyjnych. Nie istnieje jeden obowiązkowy, z góry określony zestaw działań informacyjno-promocyjnych, które beneficjent musi implementować. Trzeba wybrać takie działania, które będą zgodne z celem realizowanego projektu oraz jego charakterem i skalą.
Co więcej, publikowane dokumenty takie jak: dokumentacja przetargowa, ogłoszenia, raporty, publikacje, materiały dla prasy itp. powinny być odpowiednio oznaczone.
Ta sama zasada obowiązuje w przypadku dokumentów i materiałów przeznaczonych dla uczestników projektów, np. zaświadczeń, certyfikatów, materiałów informacyjnych, programów szkoleń i warsztatów, list obecności. Miejsce projektu powinno być oznaczone plakatem informacyjnym. W przypadku projektów dofinansowanych na ponad 500 tys. euro (dotyczących infrastruktury lub prac budowlanych albo zakupu środków trwałych) beneficjenci zamiast plakatów umieszczają tablice informacyjne i/lub tablice pamiątkowe. Plakaty albo tablice informacyjne umieszcza się w trakcie trwania projektu, a tablice pamiątkowe po jego zakończeniu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku posiadania przez beneficjenta strony internetowej należy umieścić na niej krótki opis projektu oraz znaki UE i Funduszy Europejskich. Ważne jest, aby flaga UE i napis Unia Europejska były widoczne od razu w momencie wejścia na stronę www.
Obowiązkowe oznaczenia
- działania informacyjne i promocyjne,
- dokumenty związane z projektem podawane do wiadomości publicznej i przeznaczone dla uczestników projektów,
- miejsca realizacji współfinansowanego przedsięwzięcia.
Każde oznaczenie musi zawierać następujące znaki:
- znak Funduszy Europejskich (właściwy dla danego programu),
- znak Unii Europejskiej (właściwy dla danego funduszu).
W przypadku projektów współfinansowanych z programu regionalnego również herb województwa lub oficjalne godło promocyjne województwa. Wszystkie oznaczenia dostępne są na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl.
Szczegółowe obowiązki informacyjne i możliwości promocji projektu znajdują się w ,,Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności”.
Źródło informacji: www.funduszeeuropejskie.gov.pl
Tagi: dofinansowanie unijne, dotacje, dotacje unijne, zasady promocji