Eksport polskich przedsiębiorstw – dofinansowanie działalności
Eksport polskich przedsiębiorstw – dofinansowanie działalności
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
Wsparcie działań internacjonalizowanych, u boku dofinansowania prac badawczo-rozwojowych i projektów innowacyjnych, jest najpopularniejszą formą przyznawania dotacji i daje przedsiębiorcom rokrocznie szereg możliwości pozyskania finansowego wsparcia na eksport produktów i towarów. W ramach konkursów dedykowanych ekspansji zagranicznej Wnioskodawcy mogą liczyć na największy procent dofinansowania oraz największą liczbę form wsparcia. Niemal każdego roku w większości województw można liczyć na wsparcie w zakresie przygotowania i wdrożenia strategii eksportowych, zaś na poziomie krajowym beneficjenci znajdą środki na promocję poprzez udział w targach branżowych i innych wydarzeniach międzynarodowych czy wsparcie doradczo-szkoleniowe.
Eksport polega na sprzedaży produktów i/lub usług wytwarzanych na danym rynku nabywcom na rynkach zagranicznych. Realizacja tego celu może przybierać różne formy. Polskie produkty na rynkach zagranicznych wcale nie muszą być czymś niespotykanym. Dzięki środkom europejskim możemy sprawić, że polskie marki będą znane i lubiane również na arenie międzynarodowej. Polscy przedsiębiorcy niejednokrotnie stają przed dylematem związanym z możliwością rozszerzenia swojej działalności na rynki zagraniczne. Za podjęciem decyzji o wejściu na rynek zagraniczny przemawiają argumenty związane z możliwością zaprezentowania swojej oferty produktowej i usługowej na szerszym rynku czy nawiązania nowych kontaktów handlowych. Przeszkodą w podjęciu takiej decyzji bywa zazwyczaj konieczność poniesienia znacznych kosztów finansowych. Z pomocą może tu przyjść Unia Europejska, która oferuje szereg instrumentów wspierających działalność eksportową przedsiębiorców na arenie międzynarodowej.
DOFINANSOWANIE EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ
Zastanawiasz się, czy twoja firma ma szansę powodzenia na innych rynkach? A może obserwujesz nadwyżki mocy produkcyjnych w swojej firmie i nie wiesz, jak je wykorzystać? I wreszcie – co zrobić, by skutecznie wykorzystać szansę na ekspansję nowych rynków zagranicznych i osiągnąć sukces eksportowy? Jednym ze sposobów, by je pozyskać są konkursy w ramach poddziałania 3.3.3. Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand, usługi doradczo-szkoleniowe w ramach Polskich Mostów Technologicznych, konkursy z Regionalnych Programów Operacyjnych czy konkursy dla firm działających na terenach Polski Wschodniej w ramach działania 1.2. Internacjonalizacja MŚP.
„Go to Brand”
Go to Brand wspiera promocję marek produktowych (zarówno wyrobów, jak i usług), które mają szansę stać się rozpoznawalne na rynkach zagranicznych. Jako mikro-, mały lub średni przedsiębiorca możesz dostać nawet 850 tysięcy złotych na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. W ramach dofinansowania sfinansujesz też koszty konsultanta, który doradzi Ci jak wypromować twoją firmę za granicą. Dzięki takim działaniom zwiększysz swoje szanse na sukcesywny eksport towarów poza granicami kraju.
Wsparcie jest skierowane do branż o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. Są to: biotechnologia i farmaceutyka, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, maszyny i urządzenia, moda polska, IT/ICT, jachty i łodzie rekreacyjne, polskie specjalności żywnościowe, sprzęt medyczny, branże kosmetyczna, meblarska, usług prozdrowotnych.
Drugim obszarem wsparcia są wybrane perspektywiczne rynki zagraniczne.
Najbliższy nabór w konkursie GTB jest planowany na początek 2020 roku.
Polskie Mosty Technologiczne
Projekt Polskie Mosty Technologiczne (PMT) skierowany jest do innowacyjnych przedsiębiorstw charakteryzujących się szybką dynamiką wzrostu, mających potencjał do internacjonalizacji i działających w obszarze innowacji. Premiowana na etapie oceny jest działalność, która wpisuje się w tzw. Krajowe Inteligentne Specjalizacje (KIS): zdrowe społeczeństwo, biogospodarka rolno-spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa, zrównoważona energetyka, surowce naturalne i gospodarka odpadami, innowacyjne technologie i procesy przemysłowe (w ujęciu horyzontalnym). KIS polega na określeniu priorytetów gospodarczych w obszarze B+R+I oraz skupieniu inwestycji na obszarach zapewniających zwiększenie wartości dodanej gospodarki i jej konkurencyjności na rynkach zagranicznych.
Z inicjatywy korzystają również innowatorzy, poszukujący partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo-rozwojowych (B+R) i zewnętrznych źródeł finansowania tej działalności.
Granty powierzane są w celu wsparcia procesu ekspansji zagranicznej polskich MŚP, posiadających odpowiedni potencjał rozwoju, dążących do:
- zwiększenia wolumenu produkcji przeznaczonej na eksport
- podjęcia działań inwestycyjnych na rynkach zagranicznych
- znalezienia partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo–rozwojowych.
Programem została objęta ekspansja na 20 wybranych rynków perspektywicznych – aktualnie trwa nabór na rynek Chin, Stanów Zjednoczonych i ZEA, kolejne to Kanada, Norwegia, Japonia. Inicjatywa PMT będzie realizowana do 2023 roku.
Regionalne Programy Operacyjne
W ramach Programów Regionalnych można pozyskać dofinansowanie na tworzenie długoterminowych strategii biznesowych lub krótkoterminowych planów rozwoju eksportu, a następnie ich wdrożenie poprzez dofinansowanie scharakteryzowanych w nich działań usprawniających eksport.
W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa Dolnośląskiego możliwe jest pozyskanie środków w programach:
Schemat 1.4 A Tworzenie nowych modeli biznesowych MŚP
Przedmiotem konkursu jest wybór do dofinansowania projektów polegający na:
- stworzeniu długoterminowych (kompleksowych) strategii biznesowych, mających na celu pełne wykorzystanie i maksymalizację aktywów przedsiębiorstwa w celu zwiększenia rentowności i uzyskania długoterminowej przewagi konkurencyjnej danego przedsiębiorstwa, np.:
- stworzenie lub rozwój strategii działań międzynarodowych (np. dobór optymalnych sposobów komunikacji w danym kraju zagranicznym; dobór odpowiednich sposobów promocji w danym kraju zagranicznym);
- dostosowanie produktu/usługi do wymogów zagranicznych rynków (w tym pomoc prawna, pomoc zagranicznych i krajowych doradców, specjalistów, grafików, agencji reklamowych);
- otwieranie nowych kanałów biznesowych, rozbudowa łańcucha dostaw, dywersyfikacja geograficzna i sektorowa;
- działania w zakresie nawiązania kontaktów gospodarczych oraz tworzenia lub wzmacniania powiązań sieciowych i kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami;
- tworzeniu Planów rozwoju eksportu – krótkoterminowych – przy wykorzystaniu możliwych do wyboru działań proeksportowych, okres wdrożenia Planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 24 miesięcy
Schemat 1.4 B ab Zwiększenie międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych oraz zwiększenia ekspansji na rynki zewnętrzne
W ramach konkursu dofinansowanie mogą otrzymać projekty:
- wdrażające długoterminowe (kompleksowe) strategie biznesowe,
- wdrażające nowoczesne metody zarządzania, prowadzące do zmian organizacyjno-procesowych przedsiębiorstw, np.:
- otwieranie nowych kanałów biznesowych (w tym handel elektroniczny),
- dostosowanie produkcji do wymagań rynku zagranicznego,
- tworzenie działów obsługi eksportu, certyfikacji, logistyka.
Wnioskodawca musi posiadać aktualną długoterminową (kompleksową) „strategię biznesową przedsiębiorstwa” lub dokument równoważny, sporządzony w wyniku usługi doradczej/lub samodzielnie przez przedsiębiorcę. Zakres merytoryczny działań planowanych do realizacji w ramach projektu musi być zbieżny z zakresem działań wskazanych do realizacji w powyższym planie.
Schemat 1.4 B c Zwiększenie międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych oraz zwiększenia ekspansji na rynki zewnętrzne
W ramach konkursu dofinansowanie mogą otrzymać projekty polegające na zwiększeniu międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych oraz zwiększenia ekspansji na rynki zewnętrzne dotyczące nawiązywania i utrzymywania kontaktów gospodarczych oraz promocji przedsiębiorstw na rynkach krajowych i międzynarodowych – wdrażające Plany rozwoju eksportu/internacjonalizacji przedsiębiorstwa i obejmujące np.:
- wizyty studyjne i misje zagraniczne;
- udział w krajowych i międzynarodowych targach i wystawach branżowych;
- udział w innych ważnych dla wybranej branży wydarzeniach o charakterze międzynarodowym;
- organizacja zbiorowych wystaw na terenie działalności przedsiębiorstwa – ukierunkowanych na przyjęcie wizyt studyjnych potencjalnych zagranicznych partnerów handlowych.
Wnioskodawca musi posiadać aktualny plan rozwoju eksportu/internacjonalizacji/strategii biznesowej przedsiębiorstwa lub równoważny dokument, sporządzony w wyniku usługi doradczej lub samodzielnie przez przedsiębiorcę. Zakres merytoryczny działań planowanych do realizacji w ramach projektu musi być zbieżny z zakresem działań wskazanych do realizacji w powyższym planie.
W 2020 roku przewiduje się ogłoszenie konkursów 1.4 na Dolnym Śląsku.
Internacjonalizacja MŚP firm Polski Wschodniej
Jako mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo działające w Polsce Wschodniej możesz pozyskać wsparcie na wprowadzenie swoich produktów lub usług na nowe rynki.
Dofinansowanie można przeznaczyć na koszty usług doradczych związanych z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego oraz inne koszty usług związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego, koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych oraz koszty związane z nabyciem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
STRATEGIA ROZWOJU EKSPORTU
By wziąć udział w konkursach dotyczących dotacji unijnych związanych z rozwijaniem działalności na rynkach zagranicznych, niezbędna jest strategia rozwoju przedsiębiorstwa. Pomaga ona określić kierunek rozwoju i podjąć decyzję, na których rynkach warto oferować swoje produkty lub usługi i jakie podjąć działania.
Napisanie strategii rozwoju wymaga wiele czasu na dokładne analizy – zarówno własnej firmy, jak i nowych rynków oraz konkurencji tam występującej. InServices specjalizuje się w przygotowywaniu profesjonalnych strategii w zakresie internacjonalizacji. Nasz zespół specjalistów pomoże Ci wybrać kraje, na których Twoje produkty będą miały największą szansę powodzenia i przeprowadzi ich dokładną analizę. Zaproponujemy działania, które spowodują osiągnięcie założonych celów. Nasi specjaliści przeprowadzą Cię przez całą procedurę i formalności. Zgłoś się do nas, a już wkrótce będziesz mógł rozwijać działalność na nowych rynkach dzięki środkom z Unii Europejskiej!
Chcesz zapytać o wsparcie na eksport zagraniczny?
Pomoc w otrzymaniu dotacji, a także więcej informacji o tym jak pozyskać dotacje unijne możesz uzyskać kontaktując się z nami pod adresem lub zadając pytanie w komentarzach.
Bibliografia:
- http://www.dip.dolnyslask.pl/skorzystaj/zobacz-ogloszenia-i-wyniki-naborow-wnioskow/601-1-4-1-b-c.html
- https://pmt.trade.gov.pl
- https://pmt.trade.gov.pl/pl/aktualnosci/287728,zjednoczone-emiraty-arabskie-i-kenia-przyciagnely-tlumy-przedsiebiorcow.html
- https://www.poir.gov.pl/strony/wiadomosci/polskie-mosty-technologiczne-chiny-japonia-wietnam-oraz-zea-i-kenia-nabory-trwaja/
- https://www.startup.pfr.pl/pl/program/polskie-mosty-technologiczne
- https://www.mpit.gov.pl/strony/zadania/wsparcie-przedsiebiorczosci/innowacyjnosc/krajowe-inteligentne-specjalizacje/
- https://www.parp.gov.pl/polskie-mosty-technologiczne-strategia-ekspansji-msp-3
- https://poir.parp.gov.pl/polskie-mosty-technologiczne/poddzialanie-3-3-1-polskie-mosty-technologiczne
- https://soe.paih.gov.pl/strony/dokumentacja-konkursowa?url=https%3A%2F%2Fpmt.trade.gov.pl%2Fpl%2Fprojekt-pmt%2Fdokumentacja-konkursowa&title=Dokumentacja%20konkursowa
- https://pmt.trade.gov.pl/pl/aktualnosci/285772,jak-odniesc-sukces-w-kenii-i-zjednoczonych-emiratach-arabskich.html
- http://www.dip.dolnyslask.pl/skorzystaj/zobacz-ogloszenia-i-wyniki-naborow-wnioskow/600-1-4-2-b-a-b-zwiekszenie-miedzynarodowej-ekspansji-msp-poprzez-wdrozenie-nowych-modeli-biznesowych-oraz-zwiekszenia-ekspansji-na-rynki-zewnetrzne-konkurs-zit-wrof.html
- http://www.rozwojeksportu.pl/2017/04/eksport-kooperacyjny/