
Dofinansowanie cyfryzacji Polskich przedsiębiorstw

Dofinansowanie cyfryzacji Polskich przedsiębiorstw
By: spec. Filip Kołodziejczyk in Baza wiedzy
6 września zostanie ogłoszony ostatni tegoroczny nabór w ramach realizacji Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój obejmujący wsparcie dedykowane na realizację projektów przyczyniających się do zwiększenia wykorzystania technologii cyfrowych i dostosowania modelu działalności w zakresie cyfryzacji do zmian na rynku w wyniku pandemii koronawirusa. Dotacja może zostać przeznaczona np. na zakup lub licencjonowanie oprogramowania, zakup usług niezbędnych do wdrożenia rozwiązania cyfryzacyjnego, a także – w ograniczonym zakresie – na zakup środków trwałych. Poziom dofinansowania wyniesie nawet 85% wydatków objętych pomocą de minimis.
Cyfryzacja obejmuje współcześnie praktycznie wszystkie dziedziny naszego życia oraz gospodarki. Przedsiębiorstwa, zarówno duże, jak i te małe, muszą dostosować się do standardów “rzeczywistości” cyfrowej. To spore wyzwanie, ale i wiele nowych możliwości dla firm, które w ten sposób mają szansę na osiągnięcie lepszej efektywności i zwiększenia swojej konkurencyjności na rynku.
Digitalizacja w firmach to nic innego, jak zastąpienie konwencjonalnych procesów zarówno produkcyjnych, jak i biznesowych ich cyfrowymi odpowiednikami oraz monetyzacja posiadanych już danych. Jest ona obecnie istotnym elementem sukcesu rynkowego, a często wręcz jednym z podstawowych warunków utrzymania się na rynku. Ale jak ją zmierzyć? Firma Siemens opracowała Digi Index, autorski wskaźnik opisujący stopień cyfryzacji polskich przedsiębiorstw produkcyjnych, który obejmuje branżę motoryzacyjną, produkcji maszyn, chemiczną i farmaceutyczną oraz spożywczą. Tegoroczny średni wynik polskiego przemysłu wyniósł zaledwie 1,8 pkt na 4 pkt możliwe. Wynik ten unaocznia niski poziom cyfryzacji w badanych sektorach. Polskie firmy chcą się zmieniać i unowocześniać nawet w czasie pandemii. Aż 80% przedsiębiorstw traktuje dziś digitalizację jako priorytet. I chociaż tempo zmian przyspieszyło, zwłaszcza w działach księgowości w firmach, to nadal 1/3 przedsiębiorców obawia się kosztów związanych z cyfryzacją.
Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw w obliczu pandemii
Pandemia COVID-19 zamieszała w działalności produkcyjnej i zaopatrzeniowej na całym świecie. W tym samym momencie ważne czynniki wpływające na produkcję, takie jak popyt, dostawy, obsługa, dotknęły dynamiczne zmiany. Na niektóre produkty popyt drastycznie zmalał, podczas gdy zapotrzebowanie na np. artykuły medyczne, środki higieniczne, elektronikę domową wzrosło niespodziewanie, stawiając przed przedsiębiorstwami produkcyjnymi, borykającymi się z uszczuplonymi zespołami pracowników, wyzwania, z jakimi nie spotkały się w ostatnich dekadach. Raport 2020 State of Manufacturing (1), opracowany przez Dimensional Research i Fictiv na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród kilkuset osób szczebla kierowniczego z przedsiębiorstw produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych, kreśli obraz działalności produkcyjnej dotkniętej negatywnie pandemicznymi ograniczeniami, ale też szukającej w zaistniałej sytuacji nowych możliwości biznesowych i kontynuującej cyfrową transformację. 89% ankietowanych przedstawicieli gałęzi produkcyjnej przyznało, że pandemia COVID-19 miała niekorzystny wpływ na ich biznes. Jednocześnie 97% badanych przyznało, że pandemia otworzyła przed nimi nowe możliwości biznesowe. Według danych Eurostatu (2) Unia Europejska zanotowała drastyczny spadek w obszarze produkcji przemysłowej w marcu i kwietniu 2020 roku i gwałtowny wzrost w ciągu następnych miesięcy, pozostając na stabilnym poziomie w drugiej połowie roku. Eurostat podał, że wskaźnik produkcji w lutym 2021 osiągnął poziom 99% produkcji z lutego 2020, czyli miesiąca przed kryzysem. Z raportu The Manufacturer i IBM, 2021 Digital Transformation Assessment (3), wynika, że 67% ankietowanych przedsiębiorców z firm produkcyjnych przyspieszyło wdrażanie cyfrowych technologii w efekcie pandemii koronawirusa. Tylko 16% przedsiębiorstw produkcyjnych wstrzymało swoje projekty wdrożeniowe. Najwyraźniej przedsiębiorcy w swoich strategiach biorą pod uwagę korelację między adaptacją technologii cyfrowych i lepszą wydajnością, produktywnością i odpornością na zmiany. Ta operacyjna odporność (rezyliencja) stanowi też cel wielu organizacji – większy nacisk na jej budowanie, po wybuchu pandemii, zaczęło kłaść 88% ankietowanych. Podobne wyniki podaje ankieta firmy badawczej Statista (4) – 65% respondentów z sektora produkcji i motoryzacji zaznaczyło, że pandemia wyraźnie przyspieszyła cyfrową transformację w ich przedsiębiorstwach.
Według przedstawicieli przedsiębiorstw produkcyjnych transformacja cyfrowa przejawia się przede wszystkim w inwestycjach w zaawansowane technologie. Te technologiczne innowacje, dobrze zaadaptowane, mają potencjał do zwiększania wydajności już działających procesów w firmie albo kreowania nietradycyjnych, cyfrowych modeli biznesowych charakteryzujących się operacyjną efektywnością i zupełnie nowym rodzajem „customer experience”.
Zmienne okoliczności i niepewność niektórych działań sprawiły, że przedsiębiorstwa musiały na nowo rozważyć, na czym najbardziej im zależy i jakie cele zamierzają osiągnąć w dłuższej perspektywie.
Z punktu widzenia firm transformacja cyfrowa okazała się przede wszystkim sposobem na zwiększenie efektywności. Organizacje decydowały się na nią także po to, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów oraz nieco zmniejszyć koszty. Równie ważne stało się też poszukiwanie możliwości rozwoju i budowanie przewagi konkurencyjnej. Dla niektórych firm była to konieczność – bez wdrożenia takich rozwiązań ich działanie byłoby mocno ograniczone bądź przestałyby funkcjonować.
Konkurs Bony na cyfryzację
Celem działania 6.2: Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji – Bony na cyfryzację, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020 (PO IR) jest zapewnienie wsparcia finansowego dla MŚP na realizację działań mających na celu zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych, w tym na zakup lub licencjonowanie oprogramowania, usług niezbędnych do wdrożenia rozwiązania cyfryzacyjnego, oraz w ograniczonym zakresie środków trwałych niezbędnych do wdrożenia cyfryzacji i dostosowania modelu działalności w wyniku pandemii koronawirusa.
Kto może ubiegać się o dotacje?
O dofinansowanie w ramach działania 6.2: Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji – Bony na cyfryzację mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z terenu całej Polski.
Preferowane będą branże, które szczególnie ucierpiały przez pandemię COVID-19, tzn. projekty dotyczące działalności Wnioskodawcy z branży szczególnie dotkniętej negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 i wymienionej w ustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374 z późn. zm.). Weryfikacja przeprowadzona zostanie w oparciu o przepisy ww. ustawy oraz w oparciu o działalność Wnioskodawcy oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, według stanu na dzień ogłoszenia konkursu.
Poziom dofinansowania i wkład własny
Wsparcie przyznawane w formie ryczałtu, skalkulowanego przez przedsiębiorcę na podstawie szacunku wydatków do poniesienia w ramach projektu. Rozliczenie projektu nastąpi w formie ryczałtu, bez konieczności weryfikacji dokumentów potwierdzających postęp finansowy projektu, tj. wyłącznie na podstawie dokumentów potwierdzających zrealizowanie przez przedsiębiorcę postępu rzeczowego projektu, w tym osiągnięcie zakładanego celu projektu i jego wskaźników. Przewidywane stosowanie systemu zaliczek.
Rodzaj pomocy i zakres wsparcia dla działania:
Wsparcie udzielane wyłącznie w formie pomocy de minimis.
- Maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowanych: 85%
- Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu – 60 tys. PLN
- Minimalna wartość dofinansowania: 51 tys. PLN
minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych, jak i minimalna wartość dofinansowania dotyczy wydatków w ramach komponentu obligatoryjnego projektu
- Maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu – 300 tys. PLN
jeśli projekt zakłada realizację komponentu obligatoryjnego oraz fakultatywnego, maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych w ramach zakupu środków trwałych, w tym maszyn i urządzeń, sprzętu komputerowego lub związanego z przesyłem lub magazynowaniem danych, środków niskocennych, i/lub usług doradczych (w tym branżowych, technologicznych, biznesowych, prawnych) i/lub szkoleniowych wynosi 150 000 zł.
Co możemy sfinansować w ramach konkursu?
W ramach działania 6.2: Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji – Bony na cyfryzację dofinansowaniu będą podlegały projekty polegające na realizacji następujących działań:
– zakup usług programistycznych lub/i zakupu oprogramowania gotowego, w tym w formie licencji (z wyłączeniem standardowego oprogramowania biurowego czy księgowego), w celu opracowania lub wprowadzenia rozwiązania cyfryzacyjnego – komponent obligatoryjny projektu;
– zakup środków trwałych, w tym maszyn i urządzeń, sprzętu komputerowego lub związanego z przesyłem lub magazynowaniem danych, środków niskocennych, lub/i usług doradczych (w tym branżowych, technologicznych, biznesowych, prawnych) lub/i szkoleniowych w celu wdrożenia rozwiązania cyfryzacyjnego – komponent fakultatywny projektu.
Aspekt innowacyjności
Dofinansowaniu w ramach działania 6.2: Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji – Bony na cyfryzację będą podlegać projekty polegające na wdrożeniu rozwiązań cyfryzacyjnych w MŚP.
Celem działania jest sprzyjanie tworzeniu warunków skutecznego funkcjonowania MŚP w sytuacji wystąpienia epidemii chorób zakaźnych u ludzi, w szczególności pandemii COVID-19, oraz po jej zakończeniu.
Realizacja projektu musi być uzasadniona z punktu widzenia działalności i rozwoju Wnioskodawcy, tj. np. mieć związek z koniecznością dokonania zmian procesów, sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach epidemii chorób zakaźnych u ludzi, w szczególności pandemii COVID-19, lub wzmocnienia odporności na wypadek kolejnych podobnych kryzysów wywołanych stanem epidemii.
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się projekty polegające na wprowadzeniu (wdrożeniu) przez MŚP innowacji procesowej (nowego lub znacząco ulepszonego procesu w przedsiębiorstwie) poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych.
Projekt powinien wpływać korzystnie na zmianę funkcjonujących w przedsiębiorstwie procesów. Korzyści mogą się odnosić do samego przedsiębiorstwa, jego pracowników, odbiorców rynkowych (klientów, dostawców). Realizacja projektu może usprawnić lub uzupełnić już toczące się procesy lub spowodować zmianę modelu biznesowego/strategii przedsiębiorstwa.
Projekt może dodatkowo polegać na wdrożeniu innowacji produktowej (wprowadzony na rynek nowy lub znacząco ulepszony produkt co najmniej w stosunku do dotychczasowych produktów przedsiębiorcy) powiązanej z wdrażaną innowacją procesową.
Wprowadzenie i wykorzystanie w przedsiębiorstwie technologii cyfrowych, powinno spowodować zmianę sposobu działania, procesów przedsiębiorstwa, dotyczących produkcji, świadczenia usług, organizacji lub dodatkowo zmianę produktów przedsiębiorstwa.
W przypadku, gdy projekt Wnioskodawcy – oprócz innowacji procesowej – zakłada wprowadzenie innowacji produktowej, Wnioskodawca powinien wykazać, że produkt zaspokoi faktyczne zapotrzebowanie grupy docelowej i będzie konkurencyjny względem innych, podobnych produktów oferowanych na rynku.
Projekt musi być uzasadniony planami rozwojowymi przedsiębiorstwa, zwiększać jego konkurencyjność, usprawnić, zmienić procesy, prowadzić do wyższej efektywności wewnątrz organizacji lub we współpracy z dostawcami/klientami, stworzyć możliwość poszerzenia rynków zbytu lub dodatkowo oferty.
Innowacja procesowa – wdrożenie nowej lub znacząco udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Do tej kategorii zalicza się znaczące zmiany w zakresie technologii, urządzeń oraz/lub oprogramowania. Innowacja o charakterze procesowym stanowi innowację technologiczną.
Kwalifikowalność wydatków
W ramach Działania 1.5, Podziałania 1.5.2, Schematu A następujące wydatki nie mogą stanowić wydatków kwalifikowalnych (zgodnie z zał. nr 7 do SZOOP RPO WD):
Preferencje i inne istotne informacje
W sytuacji, gdy wartość alokacji przeznaczona na dany nabór nie będzie pozwalała na objęcie wsparciem wszystkich projektów, które uzyskały rekomendacje do objęcia wsparciem po ocenie merytorycznej, o kolejności na liście rankingowej decydować będą kryteria rozstrzygające:
I stopnia – Czy wykazany przez Wnioskodawcę spadek średniorocznych obrotów (przychodów ze sprzedaży) w roku 2020 w stosunku do obrotów (przychodów ze sprzedaży) w roku 2019 wyniósł:
- od 30% do 40% – 0 pkt
- powyżej 40% – 1 pkt
- powyżej 50% – 2 pkt
- powyżej 60% – 3 pkt
- powyżej 70% – 4 pkt
Poziom spadku obrotów (przychodów ze sprzedaży) weryfikowany na podstawie deklaracji Wnioskodawcy we wniosku. W przypadku zastosowania tego kryterium wyższą pozycję na liście rankingowej otrzyma projekt złożony przez Wnioskodawcę z wyższą wartością pkt w tym kryterium.
II stopnia – Wskaźnik „Przedsiębiorstwa, które wprowadziły innowacje w % ogółu przedsiębiorstw”. Kryterium rozstrzygane na podstawie danych GUS z „Rocznika Statystycznego Województw 2020” – Wydawnictwo GUS. W przypadku zastosowania tego kryterium wyższą pozycję na liście rankingowej otrzyma projekt złożony przez Wnioskodawcę, który posiada siedzibę (w przypadku przedsiębiorców ujętych w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej) w województwie z niższą wartością wskaźnika.
III stopnia – Wskaźnik stopy bezrobocia w powiecie, w którym siedzibę ma wnioskodawca (na podstawie danych GUS „Bezrobotni oraz stopa bezrobocia wg województw, podregionów i powiatów” stan na koniec miesiąca poprzedzającego okres trzech miesięcy poprzedzających ogłoszenie konkursu na podstawie wskaźnika „Stopa bezrobocia (do aktywnych zawodowo) w %”). Wsparcie w pierwszej kolejności jest przyznawane projektom, w których siedziba Wnioskodawcy (w przypadku przedsiębiorców ujętych w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej) znajduje się w powiecie o wyższej stopie bezrobocia.
Ocenie podlega, czy projekt dotyczy działalności Wnioskodawcy z branży szczególnie dotkniętej negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 i wymienionej w ustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374 z późn. zm.). Weryfikacja przeprowadzona zostanie w oparciu o przepisy ww. ustawy oraz w oparciu o działalność Wnioskodawcy oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, według stanu na dzień ogłoszenia konkursu.
Termin naboru i sposób składania wniosków
- ogłoszenie konkursu: 6 września 2021 r.
- rozpoczęcie naboru wniosków: 20 września 2021 r.
- zakończenie naboru wniosków: 20 października 2021 r.
W czym możemy pomóc?
Współczesna firma musi postawić na cyfryzację, aby móc się sukcesywnie rozwijać i osiągnąć sukces na rynku. Sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga zastosowania nowoczesnych narzędzi, które będą wspomagać przetwarzanie i analizę informacji. To podstawa, aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku.
Oczywiście praktyczne wdrażanie strategii cyfryzacji firmy to proces złożony, często długotrwały. Nowe technologie mają służyć nie tylko do sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem, ale przede wszystkim powinny stanowić wsparcie dla pracowników, którzy będą z nich korzystać. Strategię cyfryzacji musi być więc “szyta na miarę” konkretnego przedsiębiorstwa. Musi w pełni odpowiadać jego potrzebom oraz specyfice działania. To wiąże się z koniecznością doboru odpowiedniego sprzętu, oprogramowania, a także stosownego przeszkolenia pracowników. Niemniej współcześnie jest to najważniejsza, a właściwie jedyna droga do osiągnięcia celów biznesowych. Każda wdrażana zmiana, w tym również cyfryzacja, musi wynikać z konkretnych potrzeb biznesowych. Dobór adekwatnych rozwiązań jest kluczowy, gdyż tylko wtedy można oczekiwać realizacji wyznaczonego celu. Jednak inwestowanie w technologię cyfrową to najlepsza szansa, aby optymalizować procesy i zwiększać wydajność działań. Firma zyskuje nie tylko nowe możliwości rozwoju, ale przede wszystkim czas, który przecież w biznesie odgrywa najważniejszą rolę.
Planując pozyskanie dofinansowania swoich inwestycji z UE przedsiębiorcy powinni również zwrócić uwagę na to, żeby ich przedsięwzięcia były nie tylko rentowne, ale spełniały wymogi w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Już w mijającej perspektywie finansowej często punktowane były działania właśnie z tego zakresu, w tym m.in. wspieranie powstawania nowych miejsc pracy, aktywizacja bezrobotnych, a także zaangażowanie w to, aby wytwarzany produkt czy świadczona usługa były przyjazne środowisku naturalnemu.
Przedsiębiorcy mają do dyspozycji wiele instrumentów finansowych i programów, dzięki którym mogą pozyskać fundusze na swoją działalność. Istotne jest, aby jak najlepiej i z odpowiednim wyprzedzeniem przygotowali się do napisania wniosków.
Nasza firma, posiada wieloletnie doświadczenie w pozyskiwaniu środków unijnych. Zespół tworzą profesjonalni pracownicy którzy wiedzą, jak skutecznie aplikować o dotacje unijne na wymarzoną inwestycję. Pamiętaj, uzyskanie dotacji unijnych nie musi być problematyczne. Rzetelna pomoc i fachowe doradztwo to sposób, jak zawalczyć o wysokie dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Oferujemy kompleksową pomoc w przygotowaniu i rozliczeniu projektu. Pomagamy uniknąć nieprzyjemności związanych z procesem aplikowania o wsparcie, jak również uniknąć konsekwencji związanych z naruszeniem zapisów regulaminowych mogących skutkować niepozyskaniem lub koniecznością zwrotu dofinansowania.
Źródła:
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
https://www.pulshr.pl/rekrutacja/kolejna-branza-szuka-specow-od-cyfryzacji,83168.html
https://cyfryzacjafirm.pl/cyfryzacja-firmy-jako-szansa-na-rozwoj-i-sukces-biznesowy/
https://www.statista.com/statistics/1200484/covid-digital-transformation-process-industry/
https://www.ey.com/pl_pl/news/2021/03/badanie-ey-transformacja-cyfrowa
https://itreseller.com.pl/udane-wdrozenie-czyli-w-jakim-kierunku-podazaja-polskie-firmy/